دور تازه مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه از امروز آغاز شد

© Photo / Akbar Sharifiniaraghعلی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران
علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
اشتراک
در دیدار مذاکره کننده ارشد ایران و مورا قرار شد گفت‌وگوها در خصوص متون پیشنهادی ایران در سطوح مختلف ادامه یابد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، مذاکره کننده ارشد ایران 9 دسامبر (پنجشنبه شب) در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده در وین با معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
ملاقات علی باقری کنی و انریکه مورا پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت که بر اساس آن قرار شد گفت‌وگوها در خصوص متون پیشنهادی ایران در سطوح مختلف ادامه یابد.
دور تازه مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه از امروز آغاز شد و مذاکره کنندگان ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران پس از یک هفته وقفه برای ادامه گفت‌وگوها به اتریش بازگشته‌اند.
باقری‌کنی پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: "هیات جمهوری اسلامی ایران در این نشست تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش قبلا بیان کرده و با جدیت ادامه می‌دهد و برای مذاکرات اراده‌ای جدی دارد.
جمهوری اسلامی ایران در مورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، مانعی نمی‌بیند".
رابرت مالی دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
نماینده آمریکا : به همکاری با چین و روسیه برای بازگشت متقابل به برجام ادامه می‌دهیم
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала