لی‌جیان: برجام باید به همان شکل سابق برگردانده شود

© AP Photoژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین
ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
اشتراک
در شرایط کنونی، همه طرف‌ها باید به مذاکره پایبند باشند و برای گسترش اجماع و پیشبرد روند مذاکرات تلاش کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه وزارت خارجه چین، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود تاکید کرد که مذاکرات وین نقش بسیار پررنگی دارد تا مواضع دولت جدید ایران از سوی همه طرف‌های توافق هسته‌ای شنیده شود.
وی در ادامه گفت: "هفته گذشته دور هفتم مذاکرات با تلاش همه طرف‌ها در وین آغاز شد. اگرچه هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشد، اما همه موافقت کردند که به برجام دقیقاً همانطور که هست، باید برگردانده شود. همچنین با توجه به شش دور مذاکرات قبلی، طرفین درباره لغو تحریم‌ها و موضوعات حوزه هسته‌ای گفت‌وگوهای مفصلی انجام دادند و طرف ایرانی اسنادی را پیشنهاد کرد.
در شرایط کنونی، همه طرف‌ها باید به جهت سیاسی گفت‌وگو و مذاکره پایبند باشند و برای گسترش اجماع و پیشبرد روند مذاکرات تلاش کنند. در حال حاضر، نکته مهم تمرکز بر مسائل حل نشده، اتخاذ نگرش منعطف و باز، نشان دادن خرد سیاسی، جستجوی راه حل‌های عملی و تلاش برای دستیابی به توافق در مورد اجرای فوری برجام در اسرع وقت است".
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
گزارش و تحلیل
غربی ها مجبور اند به برجام بازگردند
دیپلمات ارشد وزارت خارجه چین همچنین آمریکا را آغازگر بحران هسته‌ای ایران عنوان کرد که می‌بایست همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، چین و سایر طرف‌ها را بردارد، هرچند به گفته این مقام چینی ایران هم در مقابل می‌بایست براساس تعهدات هسته‌ای خود رفتار نماید.
گفتنی است روز 6 دسامبر،حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: ـبرای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم. توافق باید جامع باشد که مردم به طور ملموس نتایج آن را احساس کنند.
آنچه که هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده کاملاً در چهارچوب برجام است و هیچ چیزی فراتر از برجام در آن نیست و مطالبات فرا برجامی در متن نیست. صراحتاً به آقای بورل اعلام کردم که اخبار غنی‌سازی ۹۰ درصدی ایران کذب محض است.
انتظار این است که در ادامه گفتگو، طرف‌های مقابل با پیشنهادها و پاسخ‌های مشخص شامل لغو تحریم‌ها به وین آمده و دست از بازی مقصرنمایی بردارند، در این صورت توافق خوب در دسترس است، ما مسیر دیپلماسی و مذاکره را در وین و در چهارچوب منطق مذاکراتی و تفاهم دنبال خواهیم کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала