چرا استارت‌آپ‌های "گردشگری سلامت" در حال مهاجرت از ایران هستند؟

© Fotolia / Borna Mirahmadianجزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
اشتراک
سازمانی شبیه سازمان تامین اجتماعی که برای موضوعات بیمه‌ای شهروندان روسی ایجاد شده است از ما درخواست کرد که پلت‌فرم "سلامت" را در روسیه اجرایی کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، محمد نصری، مدیرعامل استارت‌اپ و شرکت دانش‌بنیان "آریا مدتور" اظهار داشت که استارت‌آپ‌های "گردشگری سلامت" در حال مهاجرت از ایران هستند و بسیاری از بیماران بعد از اطلاع از دو پروازه بودن از سفر به ایران منصرف می‌شوند.
وی در ادامه توضیح داده گفت:"عدم وجود پروازهای مستقیم از کشورهای مسافرفرست به مقصد ایران، سبب شده است مسافرانی که قصد درمان در ایران را دارند، مجبور شوند ابتدا به ترکیه یا قطر عزیمت کنند و سپس به سمت ایران پرواز کنند.
همین عامل دو مقصد بودن پرواز، موجب افزایش قیمت پرواز و همچنین طولانی شدن ساعت پرواز می‌شود و در نهایت بسیاری از بیماران بعد از اطلاع از دو پروازه بودن از سفر به ایران منصرف می‌شوند. بهتر بود در جهت حل این معضل متولیان امر ضمن برنامه‌ریزی لازم با اتخاذ تدابیری، با اعمال پروازهای مستقیم حداقل برای کشورهای گردشگرفرست ولو در فواصل و بازه‌های زمانی طولانی، مثلا اختصاص یک پرواز مستقیم در طول دو هفته به پایتخت کشور مورد نظر، مقدمات و موجبات سهولت برای گردشگران سلامتی که قصد سفر به ایران را دارند، فراهم می‌کردند.
نخبگان برای مهاجرت از ایران باید مالیات سنگین بپردازند +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
نخبگان برای مهاجرت از ایران باید مالیات سنگین بپردازند +عکس
اگر گردشگران سلامت از سه کشور انگلیس، آمریکا و کانادا و حتی بعضاً اروپایی باشند، سختگیری‌های مضاعف و بعضاً بهانه‌گیری‌های بیشتری در خصوص ورود این افراد به ایران اعمال می‌شود.
در برهه‌ای در یک اتفاق جالب مسافر انگلیس به جهت درج مهر ایران بر روی ویزای خود، به صورت مکرر علیرغم مراجعه حضوری و برقراری تماس تلفنی موفق به ارتباط با سفارتخانه ایران نشده بود که در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته معلوم شد به خاطر عدم پرداخت قبض تلفن سفارتخانه، تماس با سفارت ایران امکان نداشت همچنین با واگذاری بخش مربوط به انجام کارهای صدور ویزا به یک شرکت پیمانکاری، فعالیت‌های روزانه سفارتخانه در داخل خودرو ون در روبه روی سفارتخانه انجام می‌پذیرفت.
همه این مسائل در حالی است که به صورت سامانه‌ای و سیستماتیک می‌توان این فرآیندها را انجام داد و با انجام بروزرسانی‌های لازم، پاسخگوی نیاز گردشگران سلامت در سریع‌ترین زمان بود.
به عنوان نمونه‌ای دیگر، در بحث مشکلات صدور ویزا باید گفت از آنجایی‌که ایران در کشور کانادا سفارتخانه ندارد، مسافر مجبور است ویزای خود را به حافظ منافع ایران در واشنگتن با صرف هزینه مضاعف پست کرده و سپس از آنجا ویزای خود را به مقصد ایران ارسال کند که در نهایت نیز معمولاً درخواست وی با طرح ایراداتی رد می‌شود و ما متأسفانه بسیاری از مسافران گردشگر سلامت خود را نیز از این بابت از دست داده‌ایم.
آغاز سفرهای توریستی بدون ویزا میان ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
آغاز سفرهای توریستی بدون ویزا میان ایران و روسیه
تعداد این مترجمان دارای شرایط مقرر در تهران صرفاً 80 نفر است که روزانه چیزی در حدود 1 تا 1.5 میلیون تومان حق الزحمه دریافت می‌کنند و مطابق با دستورالعمل ابلاغی علاوه بر لزوم رزرو و اقامت در اتاق مجاور مسافر در هتل، این مترجم باید الزاماً در تمامی مکان‌ها به جز سرویس بهداشتی همراه گردشگر باشد که این اقدام علاوه بر ایجاد شرایطی سخت و ناراحت‌کننده برای مسافر، هزینه‌های گزافی از بابت رزرو اتاق، کرایه، صرف ناهار و غیره برای ما به همراه دارد.
مطابق آمار علمی منتشر شده تنها 6 درصد از عدم استقبال از بازار گردشگری ایران به دلیل هجمه‌های تند و ایران‌هراسی از طرف شبکه‌های معاند و بیگانگان است و متأسفانه باید بگوییم 94 درصد دیگر از بابت این است که اصلاً تصویری از ایران در ذهن مردم جهان نیست! به طوری که در بسیاری از موارد حتی تاکنون نام ایران را هم نشنیده‌اند.
لذا در پاسخ به این سؤال باید گفت به صورت کلی به نظر می‌رسد مبحث توریسم و گردشگری در کشور، جایگاهی در برنامه‌های اصلی و کلان نداشته و رویکردی در این خصوص برای شناخت اهمیت آن نیز وجود ندارد که ضرورتاً باید در این خصوص هدف‌گذاری کرد.
در مواردی وجود نگاه سیاسی و امنیتی به گردشگرانی که از برخی از کشورهای خاص نظیر آمریکا، انگلیس، کانادا یا حتی کشورهای اروپایی که وارد ایران می‌شوند، باعث شده است این معدن طلا که ارزآوری فوق‌العاده برای ایران دارد را قربانی نگاه‌های سیاسی شود.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
مهمترین مشکل گردشگری ایران چیست؟
به همین خاطر پیشنهاد من این است که شاید بهتر باشد اختلافات سیاسی یا نظامی در لایه‌های سیاست باقی بماند و پای مردم و گردشگر به آن باز نشود مثلاً ترکیه علی‌رغم اختلافات زیادی که با روسیه دارد اما گردشگران روس بخش عمده‌ای از بازار هدف ترکیه را تشکیل داده‌ است.
از آنجایی‌ که بازار هدف و کار ما بیشتر در اروپا است بنابراین لازم است تا سرورهای خود را از آلمان دریافت کنیم چرا که تمامی ارتباطات ما با کشورهای دیگر از طریق واتس‌آپ است لذا عمده نگرانی امروز ما این است که در صورت اجرای طرح‌های محدود کننده اینترنت، عملاً بازار کار خود را از دست بدهیم و در این صورت باید گفت هیچ افقی برای ما و در نتیجه حوزه بخش خصوصی گردشگری سلامت باقی نخواهد ماند.
در سال گذشته در نمایشگاه "جی تکس" از کشور ژاپن پیشنهاد طراحی پلت‌فرم گردشگر سلامت را داشتیم و یا شهر "مسکو" یک سازمانی شبیه سازمان تامین اجتماعی که برای موضوعات بیمه‌ای شهروندان روسی ایجاد شده است از ما درخواست کرد که همین پلت‌فرم را در روسیه اجرایی کنیم؛ در حقیقت باید گفت کشورهای دیگر از استارت‌اپ‌های ایرانی بسیار استقبال می‌کنند؛ بنابراین وجود بسترهای حمایتی و استقبال آنان از پلت‌فرم‌های این چنینی در برخی از کشورها از یک سو و قوانین سختگیرانه و سنگ‌اندازی‌های متولیان گردشگری سلامت در کشور به همراه عدم حمایت کافی از سوی دیگر، باعث شده که بسیاری از فعالان حوزه گردشگری در ایران، مهاجرت به کشورهای پیشنهاد دهنده را بر ماندن در این وضعیت سختیگرانه ایران ترجیح دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала