ساکی: ایران برای رسیدن به پیشرفت به مذاکرات نیامده بود

© REUTERS / Kevin Lamarque     خانم جن ساکی یکی از پردرآمدترین کارمندان کاخ سفید است
خانم جن ساکی یکی از پردرآمدترین کارمندان کاخ سفید است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
اشتراک
دور پیشین مذاکرات وین بدون نتیجه به پایان رسید و همه مذاکره کنندگان برای مشورت به کشورهای خود بازگشتند.
به گزارش اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت اعلام کرد که ایران با آمادگی برای پیشرفت از شش دور پیشین مذاکرات به میز مذاکره نیامده بود.
جن ساکی بار دیگر مدعی شد که دور پیشین مذاکرات ناامید کننده بود و ایران با آمادگی برای پیشرفت از شش دور پیشین مذاکرات به میز مذاکره نیامده بود. وی در عین حال گفت که همه مذاکره کنندگان برای مشورت به کشورهای خود بازگشته اند و ما باید به آنها فضای لازم برای این مشورت ها را بدهیم.
جن ساکی در خصوص برنامه رئیس موساد که به واشنگتن سفر کرده و پیشنهاد کرده بود از گزینه نظامی برای مبارزه با برنامه هسته ای تهران استفاده شود، گفت: "هر رئیس جمهوری از یکسری گزینه ها برخوردار است. من تمایلی به توصیف آن ها ندارم. ما مثل گذشته خواهان استفاده از راه دیپلماتیک برای حل این مسأله هستیم".
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2021
در مذاکرات وین چیزی به‌نام طرح گام‌به‌گام یا توافق موقت مطرح نیست
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала