پوتین: واکسن "اسپوتنیک وی" یکی از بی خطرترین واکسن‌های جهان است

© Sputnik / Sergei Savostyanov /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین درباره رزمایش در اوکراین: آنها به مرزهای ما چسبیده اند
پوتین درباره رزمایش در اوکراین: آنها  به مرزهای ما چسبیده اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2021
اشتراک
واکسن روسی "اسپوتنیک وی" برای مقابله با کووید-19،عملا فاقد هرگونه عوارض جانبی است.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی یک کنفرانس ویدئویی با فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرد که واکسن روسی ضد کرونای "اسپوتنیک وی"، یکی از موثرترین و بی خطرترین واکسن‌های موجود در جهان است.
این واکسن پس از مطالعات انجام شده روی افرادی که این دارو را تزریق کردند نشان داد که واکسن روسی عملا فاقد هرگونه عارضه جانبی است. ولادیمیر پوتین همچنین ابراز امیدواری کرد که فدراسیون به ترویج واکسن "اسپوتنیک وی" در جهان و همچنین در سطح سازمان جهانی بهداشت مساعدت کند. "این امر درها را برای گسترش هرچه بیشتر این واکسن در جهان باز خواهد کرد". وی اظهار داشت که سویه جدید ویروس حتی در کشورهایی که سطح واکسیناسیون در آنجا بالاست، ظاهر خواهد شد. برای جلوگیری از فراگیری دوباره "باید تلاش ها در سطح جهانی همخوان شوند".
وی در ادامه افزود:" باید برای هرگونه جهش ویروس کرونا آماده باشیم. باید کارایی تست ها و واکسن ها دائما رصد شوند و از الگاریتم دقیق برای کاهش شیوع این ویروس استفاده شود".
اظهار نظر وزارت خارجه روسیه درباره حادثه هواپیمای آمریکایی در دریای سیاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2021
اظهار نظر وزارت خارجه روسیه درباره حادثه هواپیمای آمریکایی در دریای سیاه
گفتنی است که 5 ماه دسامبر، عربستان سعودی اجازه سفر افرادی که واکسن "اسپوتنیک وی" را تزریق کردند از اول ژانویه 2022 صادر کرد. عربستان، 102 – مین کشوری شد که واکسن روسی را مورد تأیید قرار داد. قبل از آن نیز اسرائیل اجازه ورود افرادی را به کشور صادر کرده بود که با واکسن روسی "اسپوتنیک وی" واکسینه شدند.
علاوه بر این کشورها، کشورهای بلاروس، بوسنی و هرزگوین، مجارستان، گرجستان، مصر، قبرس، تاجیکستان، تونس، ترکیه و دیگر کشورهای جهان برای پذیرش مسافرانی که واکسن "اسپوتنیک وی" تزریق کرده اند، ابراز آمادگی کردند.
شایان ذکر است که کریل دمیتریف رئیس بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم فدراسیون روسیه عدم تأیید واکسن روسی توسط سازمان جهانی بهداشت را با موانع بروکراتیک وابسته دانست. سازمان جهانی بهداشت در اواسط ماه نوامبر اعلام کرد که بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه " توافق ضروری حقوقی برای ارزیابی واکسن در چارچوب EUL به امضا رسانده است که شرط اولیه برای تمام متقاضیان است".
آناتولی آلتشتین کارمند علمی مرکز اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی "گامالیا" روسیه اظهار داشت که اگر سازمان جهانی بهداشت تا پایان سال جاری واکسن روسی "اسپوتنیک وی" را تأیید کند، پس از آن رگولاتور اروپایی نیز آن را تأیید خواهد کرد. یکی از دلایل تأخیر در این روند، می تواند با تفاوت در استاندارهای تولید مرتبط باشد.
Банка с таблетками - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
صدور مجوز استفاده اضطراری قرص کرونا در اروپا
واکسن "اسپوتنیک وی" در ماه مه سال 2020 توسط مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس شناسی "گامالیا" در روسیه ساخته شد. این واکسن با استفاده از ادنوویروس انسانی ساخته شده و یکی از ارزانترین واکسن های جهان است. هر دوز آن 10 دلار قیمت دارد. تا پایان سال گذشته، این واکسن برای واکسیناسیون عمومی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت که واکسیناسیون شهروندان روسیه در دسامبر سال 2020 آغاز شد که برای شهروندان روسیه کاملا رایگان است.
واکسن "اسپوتنیک وی" ساخت موسسه میکروبیولوژی و اپیدیمیلوژی گامالیا نخستین واکسن ثبت‌شده در جهان است. این واکسن در حال حاضر به طور گسترده در روسیه و ده‌ها کشور دیگر استفاده می‌شود. دومین واکسن روسی "اپی‌واک‌کرونا" نام دارد و ساخت مرکز تحقیقاتی وکتور است که استفاده گسترده از آن در آیندۀ نزدیک برنامه‌ریزی شده است.
هم اکنون واکسن " اسپوتنیک وی" در حدود بیش از 64 کشور جهان با جمعیت کل بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون نفر مورد استفاده قرار می گیرد. کارایی این دارو 91,6 درصد بر اساس داده‌های " The Lancet " یکی از معتبرترین مجلات پزشکی جهان اعلام شده است. دیگر کشورها در حال تولید این واکسن برای بازار جهانی هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала