پیشنهاد مطهری برای مذاکره مستقیم با آمریکا

© Photo / IRNAپیشنهاد مطهری برای مذاکره مستقیم با آمریکا
پیشنهاد مطهری برای مذاکره مستقیم با آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2021
اشتراک
علی مطهری: این منطق که ما با آمریکا مستقیما مذاکره نمی کنیم تا آنها را تحقیر کنیم منطق درستی نیست و صرفاً یک شعار است.
به گزارش اسپوتنیک، علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم، در مصاحبه ای با ساعد نیوز در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین برای احیای برجام در جریان است. پیش از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، هیئت مذاکره کننده پیشین چند دور مذاکره را در وین انجام داده بود و حتی برخی از خبرگزاری های مطرح دنیا در مقطعی خبر از توافق نهایی برای احیای برجام میان ایران و طرف های غربی دادند ولیکن این مذاکرات متوقف شد و موکول به تصمیم دولت سیزدهم گردید. با توجه به شرایط دشوار اقتصادی جامعه انتظار می رفت که این مذاکرات در اسرع وقت به سرانجام برسد ولیکن ما با چندین ماه تأخیر باز به نقطه اول مذاکرات بازگشتیم. به نظرتان دلیل این تعویق چیست؟ گفت:
درباره این موضوع نمی شود قاطع اظهارنظر کرد. شاید در این تعویق، پای یک هدف سیاسی در میان بوده است؛ شاید چنین احساس می شد که اگر توافق نهایی صورت بگیرد، یک فرد مدافع برجام در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب می شود.
یک احتمال دیگر هم وجود دارد. شاید چنین تصور می شده که نیاز است ایران با دست پر به مذاکره برگردد و نیاز به زمان برای پیشرفت هسته ای جهت رسیدن به یک توافق ایده آل است. هر دو احتمال وجود دارد. چیزی که هست، ما زمان زیادی را از دست دادیم و مردم تحت فشار اقتصادی بیشتری قرار گرفتند. آن مقداری که با تلاش هیئت مذاکره کننده قبلی به دست آمده بود یک دستاورد خوب محسوب می شد.
اسرائیل: جهان باید از ایران بخواهد که غنی سازی را قبل از شروع مذاکرات متوقف کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2021
اسرائیل: جهان باید از ایران بخواهد که غنی سازی را قبل از شروع مذاکرات متوقف کند
آقای ظریف در مجلس حاضر شد و گزارش کامل این مذاکرات را ارائه کرد و گفت طرف آمریکایی قبول کرده است که تمام تحریم های برجامی را بردارد و اکثر تحریم هایی که در زمان ترامپ وضع شده بود نیز رفع شود. فقط یکی دو مورد اختلاف باقی مانده بود و می شد با مذاکره، آنها هم حل و فصل شود. می توانستند زودتر مردم را از زیر فشار تحریم ها آزاد کنند ولی این اتفاق نیفتاد.
امروز هم که مذاکرات در وین از نو شروع شده ما امیدوار هستیم که هر چه زودتر این توافق حاصل شود و شرایط زندگی مردم بهتر شود. شرایطی که ایران مطرح کرده شرایط حقی است و اساساً اگر بنا بود "حق" ملاک قرار بگیرد نیاز به مذاکره نبود، چون آمریکا از برجام خارج شده و تحریمها را برگردانده و تحریمهایی را هم اضافه کرده، روشن است که باید به برجام برگردد و تحریمها را هم لغو کند، نیاز به مذاکره نیست.
ولی ما با یک طرف زورگو و قلدر طرف هستیم که با یک دستور او حتی بانکهای کشورهای دوست نیز از ترس تحریم با ما همکاری نمی کنند. مهم این است که با چنین قلدر زورگویی از بهترین راه وارد شویم، اگر لازم است گام به گام حرکت کنیم. حتی معتقدم اگر مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم زودتر به نتیجه می رسیم چون تجربه چند سال گذشته نشان می دهد که اروپا و چین و روسیه کاره ای نیستند و فقط نامه بر هستند که به فکر منافع خودشان هم هستند.
این منطق که ما با آمریکا مستقیما مذاکره نمی کنیم تا آنها را تحقیر کنیم منطق درستی نیست و صرفاً یک شعار است، بلکه باعث تحقیر ملت ما شده است. امیدوارم به زودی برجام احیا شود و اگر فعلاً به طور کامل احیا نمی شود، یک گام به سوی آن برداشته شود تا برسیم به گامهای بعدی. هم آمریکا و هم ایران نیاز به این توافق دارند. مانع اصلی اسرائیل و تندروهای طرفدار اسرائیل در داخل آمریکا هستند. الحمدلله تندروهای ما فعلاً دم از احیای برجام می زنند و از همراهی با اسرائیل و ترامپ دست برداشته اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала