چه مقدار گاز به نیروگاه های ایران تحویل داده می شود؟

© AP Photo / Sergei Chuzavkovشبکه گاز
شبکه گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
اشتراک
کارشناس: موج جدید سرما در کشور باعث افزایش مصرف گاز بخش خانگی شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از تحویل روزانه ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها با وجود افزایش مصرف گاز در بخش خانگی خبر داد.
وی روز 4 دسامبر (شنبه) با اشاره به کاهش دمای هوا در اغلب استان‌های کشور، بیان داشت: "موج جدید سرما در کشور باعث افزایش مصرف گاز بخش خانگی شده است. اکنون میزان مصرف گاز بخش خانگی و تجاری روزانه به ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
بقیه تولید گاز کشور نیز در بخش صنایع و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد و در حال حاضر روزانه ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌های کشور تحویل می‌شود".
نیروگاه آبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران
گفتنی است، امسال هوا در مقایسه با سال قبل، سردتر بوده و از همین رو مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده نسبت به زمان مشابه پارسال(هفته سوم آبان) روزانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد. افزایش مصرف گاز آن هم در آغاز فصل سرما در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته در اوج مصرف(بهمن ماه) مصرف گاز بخش خانگی به ۵۶۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود.
این موضوع که زنگ خطر افزایش مصرف در بخش خانگی و به دنبال آن قطعی گاز نیروگاه ها و صنایع عمده را به صدا درآورده، باعث شد تا وزیر نفت با اعلام اینکه ۵۰ درصد از گاز بخش خانگی، توسط ۲۵ درصد از مشترکان پرمصرف و بد مصرف سوخت می شود، از اعمال جریمه برای این مشترکان خبر دهد.
زیرا ادامه روند کنونی مصرف گاز در کشور، باعث می شود تا در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، میزان تولید و مصرف گاز در ایران برابر شده و کشور ناچار به واردات شود.
شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان است و بر اساس بررسی های صورت گرفته تنها در بخش خانگی و اداری، معادل ۲ فاز پارس جنوبی (۱۱۲میلیون متر مکعب) اتلاف گاز اتفاق می افتد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала