نماینده روسیه: ایران پیشنهاد کرد پیش نویس سند درباره توافق هسته ای به طور اساسی تغییر کند

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
اشتراک
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین به خبرنگاران اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران، پیشنهاد تغییر اساسی پیش نویس سند هسته ای را مطرح کرد و این امر واکنش دردناک کشورهای غربی را برانگیخت.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که ایالات متحده هیچ گامی از سوی ایران را نمی بیند که جدی بودن نیات این کشور برای بازگشت به اجرای برجام را تایید کند. به گفته وی، ایالات متحده قصد دارد در این زمینه با شرکای خود مذاکره کند تا نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران را بررسی کند. بلینکن افزود که اگر مسیر بازگشت به رعایت (برجام) قابل تحقق نباشد، ایالات متحده آماده بررسی گزینه های دیگر خواهد بود.
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
واکنش باقری‌کنی به "غیرقابل قبول" خواندن پیشنهادهای ایران در مذاکرات وین
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین در این رابطه گفت: تا آنجا که من متوجه شدم، شرکای غربی ما عمیقاً تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفتند که طرف ایرانی یک بازنگری بسیار محسوس و قابل توجه را برای ایجاد تغییرات اساسی در پیش‌نویس سند هسته‌ای که در شش دور قبلی مورد توافق قرار گرفت، پیشنهاد کرد. به نظر آنها (شرکای غربی) این رویکرد بیش از حد رادیکال بود - از این رو چنین واکنش دردناکی رخ داد".
وی در عین حال خاطرنشان کرد: در مذاکرات وین درباره برجام، قاعده این است: "تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیزی توافق نشده است". این دیپلمات افزود: "یعنی اصلاحیه ها و تغییر موضع همیشه امکان پذیر است. اما مطلوب است که چنین اصلاحاتی مدنظر باشد و به ترمزی در مسیر پیشرفت تبدیل نشود. بنابراین ما وضعیت را غم انگیز جلوه نمی دهیم."
اولیانوف گفت: "همه در جلسه کمیسیون مشترک صدای یکدیگر را شنیدند. مذاکرات تازه شروع شده است. آنچه ایرانی ها، ما یا آمریکایی ها گفتیم، حرف آخر نیست. هیچ کس قول نداده است که (مذاکرات) آسان باشد."
روز دوشنبه هفتمین دور مذاکرات در وین برای بازگشایی توافق هسته ای با ایران آغاز شد. موضوع اصلی این گفتگوها لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران بوده است.
قبل از دور فعلی، شش دور مذاکرات در وین برگزار شده بود و دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسید.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت. حالا دولت جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала