آیا تیم جدید میتواند گل طلایی را بزند؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
اشتراک
متاسفانه به دلیل ضعف ایران در زمینه جنگ رسانه ای امروزه طرفداران جبهه مقابل فضاسازی های بسیار منفی ای بر علیه ایران راه انداخته اند تا این فضاسازی چاشنی ادامه مذاکرات آنها در وین باشد.
اسپوتنیک - بر عکس گزارش های مطرح شده توسط رسانه های غربی و وابسته به آنها گفتگو های اخیر وین نتایج بسیار ملموسی داشته و مهم ترین آنها این بوده که نشان داده تیم مذاکره کننده ایرانی با برنامه وارد این گفتگو ها شده در حالی که طرفهای مقابل با سردرگمی به وین آمده اند و نمی دانند چه کار می خواهند انجام دهند.
هیاهو و چرت و پرت گویی ها را کنار بگذارید، واقعیت گفتگو ها نشان داد که آنها بسیار سردرگم هستند.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
مکرون: دور جدید مذاکرات وین موفقیت آمیز نبود
متاسفانه به دلیل ضعف ایران در زمینه جنگ رسانه ای امروزه طرفداران جبهه مقابل فضاسازی های بسیار منفی ای بر علیه ایران راه انداخته اند تا این فضاسازی چاشنی ادامه مذاکرات آنها در وین باشد.
آنها به خوبی می دانند که شرایط گفتگو های امروز با شرایط پنج شش ماه پیش بسیار متفاوت است و ایرانی ها اینبار با دست بالا وارد گفتگو ها شده اند در حالی که طرف غربی با سر شکسته آمده.
آمریکا در این جریان مرتکب یک خطای بسیار بزرگ شده و آن خروج از توافق هسته ای و اعمال هر چه از تحریم در چنته داشته بر علیه ایران است.
حال با توجه به این خطای بزرگ ایران حق دارد تا یک پنالتی در برجام بزند و تنها کاری که از دست غربی ها بر می آید این است که دروازه را جابه جا کنند.
طرف ایرانی هم با خونسردی پشت توپ ایستاده تا ببیند در نهایت غربی ها می خواهند دروازه را کجا مستقر کنند و شوت خود را بزند.
با توجه به بزرگی خطای استراتژیک آمریکا غربی ها به خوبی می دانند که این شوت یک شوت طلایی دقیقه نودی است و به احتمال زیاد منجر به آن خواهد شد تا ایران کل بازی را ببرد و به همین دلیل هم آنها تلاش دارند با فضا سازی رسانه ای تمرکز مذاکره کنندگان ایرانی را پرت کنند تا بلکه نتوانند گل طلایی را بزنند.
آنچه ایرانی ها مطرح می کنند طبق قوانین و مقررات بین المللی و در چهارچوب برجام است و به همین دلیل غربی ها حرفی برای گفتن ندارند و مجبور هستند به خواسته های ایران تن دهند.
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
واکنش باقری‌کنی به "غیرقابل قبول" خواندن پیشنهادهای ایران در مذاکرات وین
اگر هم بخواهند به خواسته های ایران تن دهند یعنی باید همه تحریم ها را به صورت عملی بردارند.
بر اساس همه مقررات و قوانین بین المللی چون ایران عضو سازمان بین المللی انرژی هسته ای و امضا کننده معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای است این کشور حق دارد چرخه کامل برنامه هسته ای را داشته باشد و غنی سازی را تا حد 99% انجام دهد و هر نوع سانترفیوژ که نیاز دارد بسازد و ...
اگر هم ایران بر اساس برجام پذیرفته تا برنامه هسته ای خود را محدود کند فقط به این دلیل بوده که تحریمها از بالاسر ملت ایران برداشته شود.
بر این اساس اگر بنا نباشد تحریم ها برداشته شود هیچ دلیلی وجود ندارد تا ایران حاضر باشد برجام را اجرا کند.
امروزه در کوچه و خیابان ملاحظه کردم که برخی تحت تاثیر القاءات رسانه ای دشمنان پرس و جو می کنند که در وین چه شد و چرا تیم مذاکره کننده ایرانی توافقی را امضا نکرده.
در پاسخ به سادگی باید گفت چون طرف های مقابل به دنبال دقل بازی بودند و برنامه ای برای لغو تحریم ها در کار نبوده تا ایران توافقی را را امضا کند، هر وقت تیم مذاکره کننده ایرانی اطمینان پیدا کند که توافقی وجود دارد که موجب رفع تحریم ها از بالاسر ملت ایران می گردد قطعا دریغ نخواهد کرد و آن توافق را امضا خواهد کرد.
حال فقط تفاوت در این است که حدود یک سال پیش ایران شدیدا در شرایط ضعف و فشار بود و دولت وقت ایران با هر هزینه ای حاضر بود توافقی را امضا کند، امروزه دولت ایران اطمینان دارد که وقت به نفع ایران است و اینبار طرفهای مقابل هستند که در شرایط ضعف می باشند و در فشار هستند.
شاید برخی سوال کنند چطور؟
چون سال گذشته ایران درگیر میاندوره تحریم های آمریکا بود.
طبق تجریه های سابق در زمینه تحریم های کشورهای مختلف، عموما تحریم ها یک دوره تاثیر مؤثر یک تا دو ساله دارند که اگر این دوره بگذرد کم کم تاثیر آنها کمرنگ می شود و اگر کشوری بتواند از این دوره عبور کند می توان گفت تحریم ها دیگر تاثیر مطلوب را روی آن نخواهند داشت، امروزه ایران در این شرایط است.
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
گزارش و تحلیل
غربی ها مجبور اند به برجام بازگردند
منظور این نیست که ایرانی ها در فشار نیستند و اقتصاد ایران مشکل ندارد اما منظور این است که آن تاثیر مطلوب تحریم ها از بین رفته و ایران توانسته خود را با تحریم ها وفق دهد.
مضاف بر اینها امروزه ایران موفق شده که از مرزهای قرمز هسته ای گذر کند و با شروع غنی سازی اورانیوم در حد 60% این توانمندی را دارد که در قدم بعدی اورانیوم 90 تا 96% تولید کند.
آقای بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی هسته هم رسما اعلام کرده که ایران توان ساخت سلاح هسته ای را دارد اما خودش نمی خواهد تولید کند.
حال طرف های مقابل در شرایطی قرار گرفته اند که اگر تحریمها بر علیه ایران را لغو نکنند و کاری نکنند ایران به توافق هسته ای برگردد احتمالا ایران در مرحله بعدی غنی سازی بالای 90% را انجام دهد.
آنوقت دیگر حتی گفتگو های هسته ای و بازگشت به توافق هسته ای هم جواب نخواهد داشت.
همه شان هم به خوبی می دانند هیاهویی که اسرائیل راه انداخته و متقاضی حمله به تاسیسات هسته ای ایران است، طبل توخالی بیش نیست، چون چنین جریانی می تواند به ایران بهانه دهد برای بقای خود هم که شده اقدام به تولید سلاح هسته ای و توقف همه مذاکرات با طرف های مقابل و حتی خروج از معاهده منع انتشار تسلیحات هسته ای، نماید.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
نماینده روسیه: ایران پیشنهاد کرد پیش نویس سند درباره توافق هسته ای به طور اساسی تغییر کند
به هر حال عضویت در معاهده منع انتشار تسلیحات هسته ای الزاماتی دارد که یک طرفه نیست بلکه دو طرفه است و طبق این معاهده مجامع بین المللی ملزم هستند تا امنیت برنامه هسته ای ایران را تامین کنند، اگر اینگونه نباشد ضرورتی برای حضور ایران در این معاهده وجود ندارد.
همچنین طبعا هر گونه حمله به تاسیسات هسته ای ایران می تواند این بهانه را برای ایران و متحدان ایران فراهم کند تا به تاسیسات هسته ای اسرائیل و تاسیسات زیربنایی هر کشوری که با آنها همکاری کند حمله کنند.
به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر شرایط بسیار به نفع ایران است و منافع همه طرفهای عضو برجام اقتضا می کند که هر چه سریعتر همه به برجام برگردند و تعهدات خود را انجام دهند و به همین دلیل هم می گوییم طرفهای دیگر مجبور هستند به خواسته های ایران تن دهند و هر چه قدر تلاش کنند دروازه ها را جابه جا کنند در نهایت ایرانیها گل طلایی خود را خواهند زد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала