سیاست ایران در باره عدم تغییر مرزها چگونه است؟

© Fotolia / ChiccoDodiFCتعیین مرزها
تعیین مرزها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
اشتراک
بیکدلی: دالان حمل ونقل یک فهم عمومی رایج هست که مسیر جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی برای همکاری حمل و نقلی و ترانزیت به شمارمی رود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، علیرضا بیکدلی، کارشناس مسائل قفقاز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی تأکید کرد که ایران در سیاست عدم تغییر مرزها هیچگاه درنگ و تردید نداشته است.
وی ضمن تأکید بر اینکه پیگیری سیاست کریدور زنگه زور از سوی باکو منجر به مناقشه ای جدید در منطقه خواهد شد، خاطرنشان کرد: "جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در سیاست "عدم تغییر مرزها" درنگ و تردید نکرده است.
در باره "کریدور" یا دالان حمل ونقل یک فهم عمومی رایج هست که مسیر جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی برای همکاری حمل و نقلی و ترانزیت به شمارمی رود. که در هر کشوری امتداد داشته باشد تحت حاکمیت آن کشور قرار می گیرد. کریدورها معمولا موجب تقویت روابط و توسعه اقتصادی می شوند و کشورها سعی می کنند به این دالان ها بپیوندند.
رئیس جمهور آذربایجان پیدایش کریدور زنگزور را واقعی می داند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2021
رئیس جمهور آذربایجان پیدایش کریدور زنگزور را واقعی می داند
اما بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان براساس بند سوم توافقتنامه آتش بس 10 نوامبر 2020 یک مفهوم خاص از کریدور با مصداق "کریدورلاچین" شکل گرفته که وضعیت حقوقی منحصر به فردی را تعریف کرده است. 5 کیلومتر عرض دارد و تامین امنیت آن نیز به نیروهای حافظ صلح روسیه (کشور ثالث) واگذار شده است.
مواضع ایران در در باره تغییر و تحول منطقه ای اصولی و فراگیر است و در عالی ترین سطح اعلام و در عمل اجرا شده است. در اجلاس سران اکو در عشق آباد نیز بار دیگر رئیس جمهوری اسلامی ایران بر این موضع ایران تاکید کردند. احترام به تمامیت ارضی و مرزها و تغییرناپذیر بودن ژئوپلیتیک منطقه مهمترین رکن سیاست همسایگی ایران است.
اصول و منطقی که موجب حمایت ایران از تمامیت ارضی و احترام به مرزهای جمهوری آذربایجان در سی سال گذشته شده در باره سایر همسایگان نیز صادق است. همه همسایگان ایران بدون استثناء می توانند در این اصل به ایران اعتماد و اتکاء کنند. ایران در برپایی این اصل همواره کنشگرانه و مسئولانه عمل کرده و هیچگاه درنگ و تردید نکرده است. ما در باره تلاش برای رفع مانع از محورهای حمل و نقلی قفقاز، در باره تعیین و علامتگذاری مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و سرانجام حرکت به سمت قرارداد صلح پایدار بین آنها حامی ثابت قدم هستیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала