وزیر خارجه ایران: اگر غرب حسن نیت نشان دهد توافق خوب در دسترس است

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
اشتراک
حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در یک پیام توئیتری نوشت: اگر غرب حسن نیت نشان دهد توافق خوب در دسترس است.
به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ایران در جدیدترین توئیت خود درباره مذاکرات وین نوشت: "مذاکرات وین با اولویت رفع تحریم‌ها با جدیت جریان دارد. مذاکرات جدی کارشناسان هم تداوم دارد. با مذاکره کننده ارشد کشورمان دکتر باقری در ارتباط روزانه هستیم. اگر غرب حسن نیت نشان دهدف توافق خوب در دسترس است. هیات ایرانی مذاکراتی منطقی، قوی، متین و نتیجه محور را دنبال می‌کند".
دور فعلی مذاکرات وین که از روز دوشنبه آغاز شد، هفتمین دوره متوالی از آغاز مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اولین دور پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در ایران بوده است. قبل از دور فعلی، شش دور مذاکرات در وین برگزار شده و دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسید.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت. حالا دولت جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала