سازمان ملل از کشورها می خواهد که از اخراج پناهجویان افغان خودداری کنند

© Sputnik / Ziyaپناهجویان افغان
پناهجویان افغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
اشتراک
اداره امور پناهندگان سازمان ملل متحد نگران سرنوشت افغان هایی است که در حال تلاش برای فرار از کشورشان در شرایط وخامت بیشتر اوضاع در افغانستان هستند.
به گزارش اسپوتنیک، وب سایت اداره امور پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد: "برخی به صورت غیرقانونی از مرز عبور می کنند و کشورهای مقصد آنها را بدون بررسی درخواست پناهندگی شان به افغانستان باز می گرداند".
خاطرنشان می شود که مرز زمینی افغانستان با پاکستان و ایران فقط برای افرادی که دارای پاسپورت و ویزا هستند باز است، هرچند که گاهی برای بیماران بدحال استثنا قائل می شوند. مرزهای تاجیکستان و ازبکستان بسته است. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هشدار می دهد که افغان هایی که می خواهند کشورشان را در جستجوی پناهندگی ترک کنند، با خطرات زیادی از جمله خطرات جانی روبرو هستند.
کودکان پناهجوی  افغان در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
چندرسانه ای
خانه موقت: پناهجویان افغان در راه به سوی زندگی جدید
سازمان ملل یادآوری می کند که پناهجویان در سراسر جهان همیشه اسنادی در دست ندارند که به آنها امکان سفر بین المللی را بدهد اما کشورها هر چند حق حاکمیتی دارند که قوانین خود را برای ورود تعیین کنند، باید برای پناهندگان استثنا قائل شوند.
در این بیانیه آمده است: "با ورود این افراد، حتی اگر مدارک لازم را نداشته باشند، کشورها باید به آنها کمک کنند تا پناهندگی دریافت کنند و این یک اقدام انسانی و یک اصل اساسی در سیستم بین المللی پناهندگی است".
از ماه اوت، زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفتند (طالبان، یک سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه)، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل درخواست‌های بیشتری از افغان‌هایی دریافت کرد که آرزوی ترک کشور خود را دارند. بسیاری از این افراد دلایلی برای درخواست پناهندگی دارند: اعضای اقلیت های مذهبی و قومی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، دختران و زنان از فرصت تحصیل، کار و حرکت آزادانه محروم می شوند و فعالان و مدافعان حقوق بشر در معرض خطر کشته شدن قرار دارند. علاوه بر این، وضعیت اقتصادی فاجعه بار هزاران نفر را در مرز بقا و مرگ قرار داده است.
با وجود بسته بودن مرزها، مردم سعی در خروج از کشور خود از مسیرهای غیرقانونی و با کمک قاچاقچیان دارند و در این زمینه با خطرات زیادی از جمله خشونت به ویژه برای دختران و زنان روبرو هستند.
در ماه‌های اخیر، ایران، پاکستان و تاجیکستان‌ تعداد زیادی از افغان‌هایی که به‌طور غیرقانونی در این کشورها هستند، به وطن خود بازمی گردانند. به عنوان مثال، طبق گزارش مطبوعات ایران، روزانه تا 5000 افغان به جمهوری اسلامی می‌رسند و حدود 3000 نفر مشمول اخراج هستند.
در ماه های سپتامبر و اکتبر حدود 1800 نفر از پاکستان به افغانستان بازگردانده شدند. 23 نفر پناهجو از جمله زنان و کودکان ماه گذشته از تاجیکستان اخراج شدند. اداره کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل از کشورها می خواهد که از اخراج افغان ها خودداری کنند زیرا به باور سازمان ملل، بسیاری از آنها واقعاً به حمایت و حمایت نیاز دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала