کاخ سفید عملا درخواست اسرائیل برای متوقف کردن مذاکرات برجام را رد کرد

© REUTERS / Kevin Lamarque     خانم جن ساکی یکی از پردرآمدترین کارمندان کاخ سفید است
خانم جن ساکی یکی از پردرآمدترین کارمندان کاخ سفید است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
اشتراک
ساکی: هر کشوری از جمله اسرائیل، دوست آمریکا، از دیدگاه خاص خود برخوردار است.
به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید عملا درخواست اسرائیل برای متوقف کردن مذاکرات برجام در خصوص برنامه هسته ای ایران را رد کرد.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز 2 دسامبر (پنجشنبه) گفت: " هر کشوری از جمله اسرائیل، دوست ما، از دیدگاه خاص خود برخوردار است. دیدگاه ما عبارت است از استفاده از روش دیپلماتیک، ادامه کاربرد امکانات برای بحث های دیپلماتیک با هدف تأمین دسترسی هر چه بیشتر به برنامه هسته ای ایران، بازگشت به رعایت تمام مفاد برجام و ادامه این راه صحیح در آینده است".
گفتنی است، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه از قدرت های جهانی خواست فورا مذاکرات هسته ای با ایران را متوقف کنند. وی این درخواست را با استناد به بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرد که می‌گوید ایران تولید اورانیوم غنی شده با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را آغاز کرده است.
اسرائیل نیروی ملی ضد تروریستی ایجاد می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
اسرائیل نیروی ملی ضد تروریستی ایجاد می کند
نفتالی بنت در تماس با آنتونی بیلنکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که ایران از باج خواهی هسته‌ای به عنوان تاکتیک مذاکره استفاده می‌کند و این اقدام باید با توقف فوری مذاکرات و اتخاذ گام‌های محکم از سوی قدرت های جهانی پاسخ داده شود.
از سوی دیگر،جن ساکی پیشتر اظهار داشت که دیپلماسی همچنان بهترین رویکرد برای مسئله ایران است و بازگشت متقابل به توافق ۲۰۱۵، بهترین گزینه موجود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و فراهم کردن بستری برای رسیدگی به رفتارهای منطقه‌ای ایران است.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
 غنی سازی اورانیوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
هشدار اسرائیل به آمریکا در خصوص "غنی‌سازی ۹۰درصدی" در ایران
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала