مقامات هند در حال بررسی بازگشایی سفارت خود در افغانستان هستند

© Flickr / Ravinder M A پرچم هند
پرچم هند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
اشتراک
از آنجایی که کشورهایی از جمله امارات و ژاپن و همچنین اعضای اتحادیه اروپا درخصوص احتمال بازگشایی مجدد سفارت‌هایشان در کابل گفت‌وگو می‌کنند، دهلی‌نو نیز گزینه‌هایی را برای حضور مجددش در افغانستان بررسی می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، در ماه نوامبر، امارات متحده عربی فعالیت‌هایی را مجدد در کابل شروع کرد که موجب شد نام این کشور به فهرست کشورهایی که سفارت‌هایشان در کابل باز است، اضافه شود؛ این کشورها شامل روسیه، چین، ایران، پاکستان، قطر، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان می‌شود. ماه پیش، واشنگتن و دوحه توافقنامه‌ای را برای سفارت قطر در کابل جهت "حافظ منافع دیپلماتیک" آمریکا امضا کردند.
هیئت آمریکایی با نمایندگان طالبان افغانستان در قطر دیدار کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
هیئت آمریکایی با نمایندگان طالبان افغانستان در قطر دیدار کرد
مقامات هندی می‌گویند که به رسمیت شناختن طالبان همچنان "بعید" به نظر می‌رسد و حتی این مسئله "ذره‌ای" هم در نظر گرفته نشده است. هر یک از کشورهایی که همچنان با افغانستان درگیر هستند، تصمیماتی را براساس اینکه چگونه به بهترین شکل ممکن نیازهای مردم افغان را برطرف کنند، می‌گیرند. به خصوص، مشکلاتی که هند درخصوص انتقال کمک‌های ترانزیت از طریق پاکستان داشته است؛ از جمله "شرایط" دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان، مبنی بر اینکه فقط کامیون‌های پاکستانی کمک‌های هندی را حمل می‌کنند و خواستار پرداخت هزینه باربری از سوی هند شدند، این کشور (هند) گفت‌وگوها را درخصوص حضور دوباره در افغانستان شروع کردند.
یک مقام ارشد که گفته بود دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در مورد نیاز به بازگشایی سفارت قانع نشده است اما گفت‌وگوها درخصوص اینکه استراتژی هند چه باید باشد، ادامه می‌یابد، اظهار کرد: حضور در افغانستان ارتباطی با به رسمیت شناختن طالبان ندارد. این حضور در معنای "ساده" خود یعنی شما تمایل دارید که مردم با نظام جدید رو به رو شوند و مردم با یکدیگر به تعامل بپردازند.
به گفته مقامات، در حال حاضر سفارت هند در کابل که دو روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت تخلیه شد، همچنان تعطیل است و مورد هیچ گونه غارت و یا آسیبی قرار نگرفته است. همچنین "منطقه سبز" جایی که سفارت هند در آن جا واقع شده است، توسط نیروهای طالبان محافظت شده است. کنسولگری‌های هند در هرات، مزار شریف، جلال‌آباد و قندهار قبل از تخلیه نهایی به طور کامل تعطیل شدند.
به گفته مقامات، گزینه‌های متعددی برای بازگشایی مجدد سفارت هند در افغانستان وجود دارد. این گزینه‌ها شامل اعزام یک تیم در محوطه امن سازمان ملل، نگه داشتن کارمندان محلی افغان یا حفظ گروه کوچکی از دیپلمات‌ها و پرسنل امنیتی در خود سفارت است.
آمار سینها، سفیر سابق هند در افغانستان،‌ گفت که درخصوص بازگشایی مجدد سفارت باید "احتیاط" به خرج داد. وی گفت که هند همیشه اعلام کرده است که "سیاست خروج" از افغانستان را ندارد.
حمید انصاری، معاون سابق رئیس جمهوری هند، که در دهه‌های اخیر، سفیر هند در افغانستان بود از هند خواست تا به "حضور دیپلماتیک" خود در افغانستان بازگردد.
وی در مصاحبه‌ای گفت: مسلما ما باید سفارتمان را در افغانستان هر چه زودتر مجددا باز کنیم. ما پیشتر با طالبان در دوحه و مسکو ارتباط برقرار کردیم و این خود نوعی تشریفات است.
مقامات هند می‌گویند که "بازگشایی مجدد" سفارت هند در افغانستان بیشتر به این بستگی دارد که دیگر شرکا و کشورهای دوست هند چه کاری را انجام می‌دهند. چندی پیش مقامات اتحادیه اروپا به رهبری توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان با امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در دوحه درخصوص چگونگی ارائه بهترین کمک‌های غذایی، پزشکی و مالی به افغان‌هایی که در حال حاضر با زمستانی تلخ و سوء تغذیه شدید مواجه هستند، گفت‌وگو کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала