لاوروف از ادامه گفتگوی روسیه و ایران درباره مسئله تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی خزر خبر داد

© REUTERS / Russian Foreign Ministryسرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
اشتراک
مسکو و تهران در تماس های خود فعالانه به بحث درباره تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر بازمی گردند.
به گزارش اسپوتنیک این مطلب را سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در شورای فدراسیون، مجلس علیای پارلمان روسیه اعلام کرد.
به عقیده مسکو، لازم الاجرا شدن کنوانسیون خزر به همه پتانسیل همکاری تحقق خواهد بخشید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2021
به عقیده مسکو، لازم الاجرا شدن کنوانسیون خزر به همه پتانسیل همکاری تحقق خواهد بخشید
لاوروف گفت:"در آستاراخان، وقتی نوبت روسیه رسید، اجلاس سران خزر برگزار شد. این اجلاس در کرملین آستاراخان برگزار شد و مثمر ثمر بود و در آن پایه و اساس برای تکمیل کار روی کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر ایجاد گردید که چهار کشور آن را تصویب کرده اند و فقط ایران مانده بود که خواستند مکث کنند چون مبارزات انتخاباتی داشتند و اکنون به این موضوع برمی گردیم".
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: گبر اساس این سند، پنج کشور خزر مسئولیت کامل اتفاقات در این منطقه را بر عهده می گیرند و حضور نیروهای مسلح کشورهای خارجی در دریای خزر ممنوع است. لاوروف افزود: با توجه به اشتهایی که برخی از همکاران غربی ما برای کل فضای پس از فروپاشی شوروی و به ویژه در مورد دریای خزر دارند، این تصمیم بسیار به موقع است".
در پایان پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای کاسپین در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با ۱۲ اوت ۲۰۱۸ میلادی در شهرآقتاو قزاقستان، متن کامل عهدنامهٔ (کنوانسیون) رژیم حقوقی دریای خزر که به امضای پنج کشور ساحلی ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه رسید و تا به حال چهار کشور انرا تصویب کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала