درخواست کشورهای اروپایی‌ برای به پایان رساندن سریع این دور از مذاکرات وین

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
اشتراک
طرف‌های اروپایی در وین درخواست پایان سریع این دور از گفتگوها را مطرح کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک ، یک منبع این مطلب را به خبرنگار تسنیم اطلاع داده است.
یک منبع دیگر نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت که "تیم ایرانی ترجیح می‌دهد به ادامه گفتگوها تا زمانی که نیاز باشد، ادامه دهد."
وزارت امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
مسکو: هیچگونه بحثی درباره "طرح B" در مورد برجام و همچنین جایگزینی برای این توافق در وین وجود ندارد
خبرنگار تسنیم همچنین اطلاع یافت که مهمترین مانع در مسیر تفاهم حداکثری در نشست روز گذشته، اصرار طرف‌های اروپایی بر لزوم نظرخواهی مورد به مورد آن‌ها از آمریکا بود. هیأت ایرانی در نشست دیروز تأکید کرد که کشورهای اروپایی باید استقلال خود را حفظ کنند و ضمناً به‌خاطر داشته باشند که آمریکا به‌تصمیم خود، با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، خود را از حضور در اتاق محروم کرده است.
جلسه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، 1+4 و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ برگزار شد.
در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌‌های جمهوری اسلامی ایران و ارائه پیشنهاداتی تازه در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوها، بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند. در این جلسه، نمایندگان سایر کشورها نیز آمادگی و جدیت خود را برای تعامل در موضوع رفع تحریم‌ها، ابراز داشتند.
دور فعلی مذاکرات وین که از روز دوشنبه آغاز شد، هفتمین دوره متوالی از آغاز مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اولین دور پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در ایران بوده است. قبل از دور فعلی، شش دور مذاکرات در وین برگزار شده و دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسید.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала