تاریخچه و فرهنگ استفاده چمن

© AFP 2023 / KURT DESPLENTERThis picture shows social distancing circles painted on the grass of the Zuidpark, in the center of Ghent, on March 29, 2021. - With the high temperatures of the last days, people have flocked to public parks and squares, often not respecting social distance and other anti-covid safety rules. (Photo by KURT DESPLENTER / various sources / AFP) / Belgium OUT
This picture shows social distancing circles painted on the grass of the Zuidpark, in the center of Ghent, on March 29, 2021. - With the high temperatures of the last days, people have flocked to public parks and squares, often not respecting social distance and other anti-covid safety rules. (Photo by KURT DESPLENTER / various sources / AFP) / Belgium OUT - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
اشتراک
در حال حاضر استفاده از چمن مصنوعی در مکان‌های مختلف افزایش پیدا کرده و دل بسیاری از دوست‌داران محیط‌زیست را شاد کرده است.
دوست‌داران محیط‌زیست با توجه به اینکه چمن مصنوعی نیاز به آب، کود و چمن‌زنی ندارد، استفاده از آن را توصیه می‌کنند. علاوه بر این‌ها، نسل جدید چمن مصنوعی آنقدر خوب و باکیفیت است که کمتر کسی می‌تواند متوجه غیرطبیعی بودن آن شود. اما آیا این دلایل برای قضاوت در مورد خوب یا بد بودن چمن مصنوعی کفایت می‌کند؟ بعضی دیگر از فعالان محیط زیست اعتقاد دارند که بهتر است چیزی را روی زمین پرورش دهیم تا اینکه خاک را زیر چمن مصنوعی دفن کنیم. از طرفی در بعضی از روزهای تابستان، افرادی که روی چمن مصنوعی فوتبال بازی می‌کنند از داغ شدن بیش از حد چمن و آسیب دیدن پوستشان گله دارند. این موارد تنها بخشی از مزایا و معایب چمن مصنوعی است که به آن اشاره کردیم. اگر قصد خرید چمن مصنوعی دارید و می‌خواهید از مزایا و معایب آن مطلع شوید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه چمن مصنوعی

اولین چمن مصنوعی در سال 1965 در استادیوم هوستون استرودام (Houston Astrodome) مورد استفاده قرار گرفت. چراکه فضای این ورزشگاه کاملا بسته بود و زمین چمن آن به‌خاطر کمبود نور خورشید زرد شده و از بین رفته بود. استفاده از چمن مصنوعی برای این ورزشگاه که یک شاهکار مهندسی به حساب می‌آمد، راه‌حل بسیار خوبی بود. اما مصدومیت‌های بازیکنان روی این زمین چمن افزایش پیدا کرد و حتی آن‌ها نمی‌توانستند حرکت توپ را پیش‌بینی کنند.
سال 1966: در این سال چمن مصنوعی برای اولین بار در لیگ برتر بیسبال در هوستون استرودام مورد استفاده قرار گرفت.
سال 1969: در این سال چمن فرانکلین فیلد (Franklin Field)، استادیوم فوتبال دانشگاه پنسیلوانیا، فیلادلفیا به چمن مصنوعی تغییر پیدا کرد. همچنین استادیوم تیم فیلادلفیا ایگلز (Philadelphia Eagles) اولین استادیوم لیگ ملی فوتبال بود که از چمن مصنوعی استفاده کرد.
دهه 1970: در اوایل دهه 1970 استفاده از چمن مصنوعی برای هاکی رواج پیدا کرد. حتی المپیک تابستانی 1976 در مونترال روی چمن مصنوعی برگزار شد. در اواخر دهه 70 چمن مصنوعی بهبود پیدا کرد، اما طرح اصلی آن با سال‌های گذشته یکسان بود.
اوایل دهه 2000: در سال 2000 چمن‌های مصنوعی با استفاده از ماسه و پلاستیک ساخته شدند. در سال 2001 فیفا مفهوم جدید با نام کیفیت فیفا (FIFA Quality) برای زمین‌های مصنوعی ایجاد کرد.
سال 2005 تا 2008: در سال 2005 و 2006یوفا اعلام کرد که استفاده از زمین‌های مصنوعی تاییدشده در مسابقات مجاز است. در سال‌های 2007 تا 2008 مسابقات قهرمانی اروپا در ورزشگاه لوژنیکی مسکو (Luzhniki Stadium Moscow) برگزار شد. این مسابقات اولین بازی‌های بین‌المللی بود که مورد تایید فیفا و یوفا قرار داشت.
سال 2013: در این سال فیفا از سیستم‌های چمن مصنوعی در مسابقات بین‌المللی حمایت کرد.
نسل‌های پیشرفته‌تر و جدیدتر چمن‌های مصنوعی کیفیت بالاتری را ارائه می‌دادند و از مواد مرغوب‌تر برای تولید چمن‌ها نرم و غیرسابنده استفاده می‌کردند. به همین خاطر نسل جدید چمن مصنوعی دیگر مشکلاتی مانند آسیب‌های فیزیکی به بدن بازیکنان و پایین آوردن کیفیت بازی را به همراه نداشت.
کلام آخر
همان‌طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، استفاده از چمن مصنوعی یا طبیعی هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. البته که در حالت کلی، هیچ‌وقت نمی‌توانیم یک چیز را به‌طور مطلق خوب یا به‌طور مطلق بد بدانیم. پس بهتر است پیش از خرید چمن مصنوعی با نگاه از زوایای مختلف به موضوع و بررسی شرایط خود عاقلانه‌ترین تصمیمی که می‌توانیم را بگیریم. به‌عنوان مثال، فردی که در یک منطقه خشک و کویری زندگی می‌کند، بهتر است از چمن مصنوعی برای منزل یا مکان دلخواه خود استفاده کند. چون چنین مناطقی بیشتر مستعد کمبود آب هستند و پرورش چمن طبیعی می‌تواند برای او بسیار پرهزینه و حتی ناموفق باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала