وزنه معنادار ایران در مذاکرات برجام

© AFP 2023 / JOE KLAMARوزنه معنادار ایران در مذاکرات برجام
وزنه معنادار ایران در مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
اشتراک
هدف اصلی مذاکره کنندگان ایرانی احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم‌هاست. تحریم‌هایی که به صورت یک جانبه و فرا سرزمینی از سوی امریکای خارج شده از برجام اعمال شده است.
اسپوتنیک - سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: در جریان مذاکرات وین درباره تمدید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، هیچ تماس دوجانبه ای بین تهران و واشنگتن برنامه ریزی نشده است.
در همان زمان، به گفته میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌ المللی در وین، "ایرانی‌ها موافقت کردند که در مسیر هسته‌ ای کار کنند که به معنای بازگشت تهران به پارامترهای اولیه توافق ۲۰۱۵ است".
عدلان مارگویِف تحلیلگر موسسه مطالعات بین الملل MGIMO مسکو، کارشناس مسائل ایران و منع گسترش سلاح های هسته ای، در این باره به گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک نشست.
چه چیزی تهران را از انجام مستقیم مذاکرات دوجانبه با آمریکا باز می دارد؟
تهران برای بازگشت به برجام بدون اهرمی وارد مذاکره شد که می‌تواند به‌ طور قابل‌ توجهی بر نتیجه این فرآیند تأثیر بگذارد: ایالات متحده از "توافق هسته ای" خارج شد و همه تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کرد، تحریم‌ های جدیدی را وضع کرد و علاوه بر این، خواستار این شد که ایران برنامه هسته ای خود را با پارامترهای معاملات مطابقت دهد.
تازه ترین واکنش کاخ سفید به مذاکرات برجام در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
تازه ترین واکنش کاخ سفید به مذاکرات برجام در وین
برای تهران، گفتگو با این مضمون غیرقابل قبول است، بنابراین هیئت ایرانی حاضر به بحث و مذاکره مستقیم درباره چنین شرایطی نشد. این یک تصمیم پراهمیت ایران است که قصد دارد به واشنگتن بفهماند که مذاکره با تهران از این طریق غیرممکن است و اگرچه ایران علاقمند به لغو تحریم ها با بازگشت به پایبندی کامل به برجام است، اما رهبری کشور چنین رویکردی را در پیش گرفته است تا این تصور ایجاد نشود که ایران در حال دادن هرگونه امتیازی برای برجام است.
آیا با چنین حال و هوایی تا پایان سال ۲۰۲۱ نتیجه موفقیت آمیز توافق هسته ای امکان پذیر است؟
مدت گفتگوها تنها به این بستگی دارد که واشنگتن و تهران چقدر زود امتیازات متقابل در مورد موضوعات باقی مانده را خواهند داد.
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
مذاکرات برجام چگونه پیش می رود؟
با این حال، این احساس وجود دارد که تصمیم گیرندگان در واشنگتن و تهران آماده "چانه زنی" بیشتر هستند و قصد عقب نشینی سریع از مواضع اعلام شده خود را ندارند. ایران هیأتی مستحکم به وین فرستاد که وظیفه آنها درک چگونگی تطابق برخی پیشنهادات از سوی ایالات متحده و سایر اعضای برجام با منافع ملی ایران، در درجه اول در حوزه اقتصادی و امنیتی است.
من به پیشرفت سریع این مذاکرات اعتقاد چندانی ندارم، اگرچه به نتیجه آنها خوشبین هستم. اما این یک ارزیابی شخصی است - در این مرحله، حتی مذاکره کنندگان در وین هم نمی توانند اعلام کنند این مذاکرات چقدر ادامه خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала