سفیر روسیه در ایران: درخواست ایران برای ضمانت گرفتن از آمریکا، منطقی است

© Photo / IRNAلوان جاگاریان، سفیر روسیه
لوان جاگاریان، سفیر روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
اشتراک
لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران بیان داشت که مسکو با اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در گفت و گو با تهران تایمز به سوالات مربوط به مذاکرات وین پاسخ داد.
درباره مذاکرات وین است که از روز دوشنبه در پایتخت اتریش آغاز شد. در تماس تلفنی که در ۱۶ نوامبر، میان رؤسای جمهور ایران و روسیه انجام شد؛ ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد که همه طرفین توافق هسته‌ای از عزم سیاسی کافی برای به سرانجام رساندن مذاکرات وین برخوردار باشند. نگاه روسیه به این مذاکرات چگونه است و آیا روسیه به لزوم حصول نتیجه در اسرع وقت باور دارد؟
جاگاریان گفت: البته، در گفتگوی تلفنی میان رؤسای جمهور دو کشور به مسئله هسته‌ای پرداخته شد که نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای منطقه و حتی برای جهان مهم است چرا که می‌تواند به برقراری ثبات پایدار در منطقه بینجامد.
اول آنکه، وضعیتی که اخیراً پیرامون برجام به وجود آمده محصول سیاست مخرب دولت قبلی آمریکا است. طرف ایرانی از همان آغاز برجام به تعهدات خود پایبند بود و به لحاظ شفافیت، یکی از کشورهایی است که ذیل این توافق، بیشترین راستی آزمایی ها را تجربه کرد. متأسفانه، دولت آمریکا آشکارا الزامات بین المللی خود و همچنین قوانین بین المللی را نقض کرد.
ایرانی‌ها تلاش کردند به تعهداتشان پایبند بمانند حال آنکه در نهایت، تهران تصمیم گرفت (در مواجهه با بدعهدی آمریکا) از تعهدات قبلی عقب نشینی کند. البته، روسیه از وضعیت جاری بسیار نگران بود و برای همین هم هست که گفتگوها در وین ازسرگرفته شد و دور ششم در ۲۰ ژوئن و بعد از حصول توافق‌های بسیار مهم از جانب هر دو (ایران و آمریکا) پایان یافت.
خوشبختانه، اکنون همه طرفین و پیش از همه، ایران با از سرگیری مذاکرات در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) موافق هستند و امیدواریم که این گفتگوها را بر مبنای توافقات به دست آمده در ۲۰ ژوئن ادامه دهیم چرا که کارهای زیادی از سوی همه طرفین از جمله ایران در شش دور قبل انجام گرفت و این گفتگوها ماحصل بسیار خوبی داشت.
برخی از خواسته‌های ایران بسیار منطقی است. برای مثال، طرف ایرانی خواستار این ضمانت است که در آینده آمریکایی‌ها همان اقدامی را که در گذشته مرتکب شدند؛ انجام ندهند. طرف ایرانی همچنین خواهان برخی تضمین‌ها از سوی شرکت‌های اروپایی است که تعهداتشان را طبق قرارداد اجرا و تکمیل کنند و این خواسته‌ها کاملاً معقول است.
میخائیل اولیانوف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
اولیانوف: ایران برای مذاکرات مستقیم با آمریکا آماده نیست
ما هم از دوستان ایرانی، انتظاراتی داریم و در همراهی با دوستان چینی، این پیام را در طول ویدئوکنفرانسی که در ۱۵ نوامبر در سطح معاونان وزات خارجه (سه کشور داشتیم)، منتقل کردیم. صادقانه مشتاق حصول نتایج مثمر ثمر در همکاری میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم.
بعضی‌ها این اظهارنظر را مطرح می‌کنند که مسکو مشتاق حصول نتیجه نهایی نیست و نقش روسیه منفی جلوه داده می‌شود؛ اما این صحیح نیست. روسیه از همان ابتدا هم نقشی سازنده داشت و ما تلاش زیادی به خرج دادیم تا توافق اولیه ای که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد؛ احیا شود و به کارمان هم ادامه می‌دهیم.
در رابطه با مکالمه‌ای است که میان رؤسای جمهور ایران و روسیه برقرار شد. ولادیمیر پوتین از تهیه پیش نویس سند همکاری بلندمدت میان دو کشور حمایت کرد. پیشتر، مقامات ایران گفته بودند که صحبت‌هایی درباره این سند انجام شده است. تازه‌ترین پیشرفت‌ها در رابطه با این سند چیست؟
سفیر روسیه پاسخ داد: بیش از همه، می‌خواهم یادآوری کنم که سند قبلی یا به عبارتی همین سند فعلی در مارس ۲۰۰۱ در مسکو و در زمانی امضا شد که من به عنوان مشاور در میز ایران (وزارت خارجه روسیه) مشغول به کار بودم و با همکارانم به طور مستقیم در آماده کردن این سند مشارکت داشتم. در آن مقطع، مترجم مذاکرات میان رؤسای جمهور وقت دو کشور نیز بودم. اکنون، ۲۰ سال گذشته. شاید دیگر وقت آن رسیده که با توجه به واقعیت‌های جدید، این سند را به روز رسانی کنیم. منتظریم که دوستان ایرانی این سند را جمع بندی کنند و آمادگی داریم که هرچه زودتر آن را تحویل بگیریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала