مأموریت ناوگروه۷۵ ایران معنا و جایگاهی ویژه دارد +عکس

© Photo / تسنیم / فرمانده نیروی دریایی ارتش امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش
امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
اشتراک
این مأموریت با استفاده از ناوشکن تمام ایرانی سهند و ناوبندر مکران انجام شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه "ایران"، در یادداشتی به قلم امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران آمده است: "مأموریت ناوگروه۷۵ معنا و جایگاهی ویژه دارد. نخست اینکه این مأموریت با استفاده از ناوشکن تمام ایرانی سهند و ناوبندر مکران انجام شد. دوم، مکان و پهنه انجام این مأموریت است.
ناوگروه ۷۵ با طی مسیر ۴۵ هزار کیلومتری، با گذر از دماغه اُمیدنیک در آفریقای جنوبی، حضور در اقیانوس اطلس و طی کردن مسیر در طول قاره آفریقا، از کانال مانش که میان دو کشور انگلیس و فرانسه واقع شده، عبور کرده و با طی مسیر در دریای بالتیک، سرانجام وارد خلیج فنلاند شد و در بندر سن‌پترزبورگ روسیه پهلو گرفت. در نهایت نیز این ناوگروه پس از حضور در رژه و مراسم مشترک نظامی با نیروی دریایی روسیه، با عبور از کانال سوئز و دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عمان و تنگه هرمز به سلامت وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد.
ناوگروه ۷۵ در طول ۴ ماه مأموریت خود، از ۳ اقیانوس، ۳ کانال مهم و ۸ تنگه دریایی عبور کرد که شامل گذر از کناره‌های ۵۵ کشور بود. نکته راهبردی این واقعیت است که همه این مأموریت، بدون کوچک‌ترین کمک گرفتن از دیگر کشورها و کاملاً خودکفا انجام شد و ناوگروه در طول مسیر حتی یک بار نیز در هیچ بندری پهلو نگرفت. امروز نیروی دریایی، صرفاً نیرویی حاضر در محدوده آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه این نیرو می‌تواند هرجا که منافع و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اقتضا کند، در هر دریا و هر اقیانوسی، حضور داشته باشد.
تأمین امنیت نفتکش‌های حامل سوخت ایرانی به مقصد لبنان، گوشه‌ای دیگر از این تلاش‌هاست؛ امری که باعث شد رجزخوانی‌های بیهوده دشمنان نهایتاً به ناکامی توأم با آبروریزی آنان منجر شده و درعین حال افتخار و اقتدار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران کسب شود. راهی که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران پیمود، به‌ویژه پس‌از دفاع مقدس، راهی یک سره نو و بدیع بوده و در تاریخ این سرزمین بی‌بدیل است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала