العربیه: میلیون ها آلمانی سال ها در گولاگ مخوف شوروی بسر بردند

© Sputnikیوسف استالین
یوسف استالین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
اشتراک
در طول جنگ جهانی دوم، بیش از چهار میلیون آلمانی اسیر شدند. در سال 1956 آخرین سرباز آلمانی به وطن خود بازگشت.
اسپوتنیک به نقل از کانال تلویزیونی العربی امارات می نویسد: در 22 ژوئن 1941، هجوم آلمان به اتحاد شوروی شروع شد. در آغاز جنگ، نیروهای شوروی 20 هزار سرباز آلمانی را اسیر کردند. در مقایسه با تعداد سربازان شوروی که در هفته های اول جنگ به دست آلمانی ها افتادند، این چندان زیاد نبود. اما پس از قلع و قمع ارتش ششم آلمان در استالینگراد، تعداد اسیران جنگی آلمانی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. در طول جنگ جهانی دوم، ارتش شوروی بیش از چهار میلیون آلمانی را اسیر کرد.
بهترین تصمیم مقامات شوروی
استالین در کنفرانس 1943 تهران از اهمیت اسیران جنگی آلمانی صحبت کرد. مقامات اتحاد شوروی سه میلیون سرباز شوروی را که در زندان‌های آلمان به سر می‌برند، فراموش نکردند، اما تلفات انسانی بزرگ در طول سال‌های جنگ را نیز بیاد داشتند. برای جبران کمبود شدید کارگران، تصمیم گرفته شد از اسیران جنگی آلمانی استفاده شود. رهبری شوروی از آنها برای بازسازی شهرهای ویران شده و احیای صنعت شوروی استفاده کرد.
اتحاد شوروی از سال 1941 برای پذیرایی از اسرای جنگی آلمانی آماده می شد. هشت اردوگاه اسیران ساخته شد که آماده پذیرایی از حدود 10 هزار نفر بود. اما پس از نبرد استالینگراد، تعداد آنها به مراتب افزایش یافت.
پروژه های بازسازی
در سال 1944 تعداد اسیران جنگی آلمان در شوروی یک میلیون نفر بود. در تلاش برای افزایش این تعداد برای نزدیک شدن به ارقام ارائه شده توسط استالین که قبلاً از چهار میلیون اسیر جنگی صحبت می کرد، رهبری شوروی دستوری صادر کرد - دستور بسیج و کارآموزی با اعزام همه آلمانی های توانمند به اتحاد شوروی - مردان 17 تا 45 ساله، زنان 18 تا 30 ساله که در قلمرو رومانی، چکسلواکی و مجارستان آزاد شده توسط ارتش سرخ بسر می بردند.
تا سال 1946، حدود 240 اردوگاه چندملیتی کار اجباری معروف به گولاگ در خاک شوروی وجود داشت که میلیون ها اسیر جنگی را در خود جای داده بودند. منابع شوروی می نویسند که پس از پایان جنگ، 3.8 میلیون اسیر جنگی آلمانی در اتحاد شوروی وجود داشت که 2.4 میلیون از آنها سرباز بودند. اکثر زندانیان برای بازسازی کشور کار کردند، جاده ها را تعمیر کردند، کارخانه ها ساختند و حتی در بازسازی استادیوم دینامو در مسکو شرکت نمودند.
کنفرانس تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2018
گزارش و تحلیل
بین استالین، روزولت و چرچیل در تهران چه گذشت؟
بازگشت اسرای جنگی
زندانیان در شرایط سخت کار می کردند. طبق آمار شوروی، از سال 1945 تا 1956، 580 هزار زندانی در اردوگاه های کار اجباری جان باختند که 356 هزار نفر از آنها آلمانی بودند.
پس از جنگ، اتحاد شوروی شروع به بازگرداندن اسرای جنگی آلمانی کرد. در ژوئن 1945، مسکو 195 هزار اسیر جنگی آلمانی مجروح و بیمار را آزاد کرد. قرار بود 500 هزار نفر دیگر تا ماه اوت همان سال به وطن خود بازگردند. روند بازگرداندن اسرای جنگی آلمانی سال ها ادامه داشت. آخرین سرباز آلمانی در سال 1956 به وطن خود بازگشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала