راه خروج از بن بست مذاکرات وین، پرداخت تاوان در ازای نقض تعهدات برجام است

© Fotolia / Borna Mirahmadianجزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
اشتراک
رفتارهای آمریکا و اروپا باعث شده ایران اعتماد خود را به امضای بدون ضمانت آنها در پای قرارداد برجام از دست بدهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، راه خروج از بن بست مذاکرات وین، پرداخت تاوان در ازای نقض تعهدات برجام است. رفتارهای آمریکا و اروپا باعث شده ایران اعتماد خود را به امضای بدون ضمانت آنها در پای قرارداد برجام از دست بدهد.
خروج یکجانبه و بی‌مسئولانه امریکا از برجام و بی عملی طرف‌های اروپایی، جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشته تا درصدد دستیابی به ضمانت و توافقی در وین باشد که برای هرگونه نقض تعهدات برجامی از سوی طرف های مقابل، تاوان و بهایی در نظر گرفته شود.
بر اساس تئوری‌ بازی‌ها ایران در مذاکراتی که قرار است تا ساعاتی دیگر با دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شود، به دنبال اهرمی است که طرف‌های برجام را به اجرای این توافق متعهد و برای نقض ان بهایی در نظر گیرد. چیزی شبیه به یک توافق تجاری که نقض آن می‌توان پیامدهایی در پیش داشته باشد.
ناکامی جدید اروپا در مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
آیا عادی سازی روابط تجاری ایران با اروپا ممکن است؟
دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا در فاصله فروردین تا خرداد گذشته شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران گفت‌وگو کنند.
علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت: "تجربه به ما نشان داده که غرب به دنبال اجرای یک توافق نیست بلکه به دنبال آن است که با اعلام یک توافق در حالیکه نظر عموم را جلب می‌کند، به هر شیوه ممکن به صورت مخفیانه، توافق را اجرا نکند. با تجربه ای‌ که ما داریم، غربی‌های سپس اقداماتی را برای "سوء استفاده" از طرح برجام در پیش می‌گیرند تا ایران را وادار کنند در حوزه‌هایی غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای، امتیازاتی را واگذار کند. در نتیجه، مردم ایران نه به این فرایند (مذاکرات وین) و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند.
ایران در دوران ترامپ تسلیم تهدید نظامی، تحریم اقتصادی یا "فشار حداکثری" نشد و در دوران بایدن نیز چنین نخواهد شد. ما برای تأمین حقوق و منافع ملت خود، آماده گفت‌وگوی عادلانه و دقیق بر اساس اصول "ضمانت" و "راستی‌آزمایی" هستیم. چنین چیزی باید غرامت برای نقض توافق را در اولویت قرار دهد که شامل رفع تمامی تحریم‌های پسابرجامی می‌شود".
مقام سابق آمریکایی: ترامپ به دنبال بی اعتماد ساختن مردم ایران به نسبت به دولتشان بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
مقام سابق آمریکایی: ترامپ به دنبال بی اعتماد ساختن مردم ایران به نسبت به دولتشان بود
جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده است. ترکیب هیات جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی ها علیه ملت ایران است.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از منتقدان خروج دونالد ترامپ از برجام است و پیش از پیروزی در انتخابات وعده بازگشت این کشور به برجام را مطرح کرده بود، هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نداده است. از نظر کارشناسان اگرچه آمریکا درخصوص بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده، اما به دلیل ترس از فشارهای رژیم اسرائیل و از دست دادن نفوذ خود در منطقه آسیای غربی (خاورمیانه) وعده خود را عملی نمی‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала