برنامه ایرانی حرکت از مدار "لئو" به "ژئو" + عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ماهواره ظفر
ماهواره ظفر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
اشتراک
توسعه صنعت فضایی در اولویت کاری دولت سیزدهم ایران قرار گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، وسعه صنعت فضایی در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار گرفته است. دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری، کاربردی کردن و شتاب‌دهی به صنعت فضایی و بهره‌برداری از سه ماهواره مخابراتی و سنجش از دور، از جمله اهداف دولت سیزدهم در صنعت فضایی کشور است تا از این طریق کاستی‌های ۱۰ سال اخیر را جبران کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه‌ پیشنهادی خود به مجلس بر بهره‌برداری از سه ماهواره مخابراتی و سنجش از دور تاکید کرد. این اهداف با برگزاری مستمر جلسه شورای عالی فضایی سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید.
برگزار نشدن مداوم جلسات شورای عالی فضایی موجب شد ایران ۲ نقطه مداری که در فضا داشت را از دست بدهد و اکنون فقط یک نقطه مداری برای پرتاب مدار داشته باشد. پرتاب ماهواره به این نقطه مداری آن را تثبیت می‌کند و اگر این فرصت از دست برود، شاید نقطه مداری ما در فضا از دست برود.
کشف سیارات نامرئی معلق به اندازه زمین در فضا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
کشف سیارات نامرئی معلق به اندازه زمین در فضا
ایران برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برنامه ۱۰ ساله‌ای را در دستور کار خود قرار داد، اما رئیس جمهوری در این جلسه بر کاهش این زمان تاکید کرد و دستور داد، برنامه ریزی برای تثبیت ماهواره در این مدار باید به زمان بسیار کمتری سال کاهش پیدا کند.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران در این زمینه گفت: "شتاب‌دهی به رشد صنعت فضایی" یکی از محورهای مهم برنامه است. از سال ۱۳۸۵ با تدوین برنامه ۱۰ ساله در ۲ بخش توسعه ماهواره و پرتابگر، رویکردها به اتکا به توان داخلی در کنار تامین نیاز فوری از خارج تغییر کرد. این برنامه‌ها نه به‌صورت کامل اما تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت.
می‌توان گام‌های خوبی در این حوزه برداشت که اهدافی نیز برای افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. از جمله آن می‌توان به افزایش توان داخلی فناوری ساخت ماهواره‌های سنجشی- مخابراتی مدار بالا به میزان ۸۰ درصد، خرید/ساخت و بهره‌برداری ۳ ماهواره مخابراتی و سنجش از دور، ارائه ۱۵ خدمت نوین و باارزش افزوده فضایی، ساخت ماهواره سنجش از دور با رزولوشن زیر ۱۰ متر، ساخت یک ماهواره عملیاتی مخابراتی و قراردادن آن در مدار، ایجاد دست‌کم یک اپراتور ماهواره مخابراتی اشاره کرد".
می دانید سرعت اینترنت ثابت و اینترنت موبایل در ایران چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
آخرین آمار حوزه فناوری اطلاعات در ایران
با توجه به فعالیت‌های پژوهشگاه فضایی، سازمان فضایی و وزارت ارتباطات در رشد صنعت فضایی کشور، نگرانی در بخش تزریق ماهواره به‌طور مستقیم توسط پرتابگر وجود ندارد و در این حوزه گام‌های ارزشمندی برداشته شده است، اما در حوزه انتقال مداری برای دستیابی به مدارهای بالاتر از مدار "لئو" که در نهایت به "ژئو" می‌رسد، بلوک انتقالی می‌تواند نقش تعیین‌کننده ایفا کند.
ارتفاع سطح زمین تا ۲ هزار کیلومتری را مدار ارتفاع پایین زمین یا لئو (LEO) می‌نامند. از ۲ هزار کیلومتر تا ۳۵ هزار و ۷۸۶ متر، مدارهای میانی زمین نام دارد و مدارهای بالاتر از این ارتفاع را مدار ارتفاع بالا یا ژئو نام‌گذاری کرده‌اند.
علی جعفرصالحی، معاون طراحی و تنظیم ماموریت پژوهشگاه فضایی گفته بود: "نخستین ماهواره سنجش از دوری که طراحی و ساخته شد پارس ۱ است. طراحی، ساخت و انجام آزمون‌های این ماهواره به‌طور کامل در پژوهشگاه فضایی انجام شده است."
این ماهواره پیچیده‌ترین و عملیاتی‌ترین ماهواره سنجش از راه دور است که مراحل طراحی و ساخت آن چند سال قبل و اکنون فاز نهایی خود را پشت سر گذاشته است. ماهواره پارس ۱ به سازمان فضایی تحویل شده تا مقدمات پرتاب آن فراهم شود. پارس ۱ ماهواره سنجش از راه دور با سه محموله تصویربرداری در باندهای مختلف است که توان تفکیک‌پذیری دوربین‌های آن ۱۵، ۱۵۰ و ۳۰۰ متر است".
به گفته وزیر ارتباطات، برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری راه‌های میانبری مانند استفاده از بلوک‌های انتقال مداری وجود دارد. بلوک انتقال مداری سامان برای انجام آزمایش‌های اولیه آماده است. این بلوک انتقال مداری می‌تواند محموله‌ای که به آن سپرده می‌شود را از مدار ۴۰۰ به هفت‌هزار کیلومتری و پس از آن به ۱۰ هزار، ۲۱ هزار و ۳۶ هزار کیلومتر برساند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала