ایران در وین با آمریکا مذاکره نمی کند

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
اشتراک
خطیب زاده: هیئتی که امروز در وین است نشان دهنده این است که در چه سطحی ابعاد رفع تحریم را دنبال خواهیم کرد.
اسپوتنیک - آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون مذاکرات وین و اهداف جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفتگوها به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما تأکید کردیم به دنبال راستی‌ آزمایی عملی اجرای تعهدات ایالات متحده ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم طبیعتا هرچه در راستای این چارچوب قابل تعریف باشد پیگیری می‌ کنیم.
تاکید می‌ کنم یکی از خطوط اصلی ما در ادامه گفتگو ها و مذاکرات، راهبرد لغو تحریم ها خواهد بود.
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
راه خروج از بن بست مذاکرات وین، پرداخت تاوان در ازای نقض تعهدات برجام است
وی افزود:
وزیر امور خارجه انگلستان در شب گفتگو های وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاش خود را بر بی نتیجه ماندن برجام کرده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفتگو ها در وین و احیای برجام ایفای نقش می‌ کند گفتگو کرده.
وقتی این آرایش را میبینیم احساس می‌ کنیم حداقل برخی کشور های اروپایی با خلوص نیت به وین نمی آیند.
آقای دکتر سعید خطیب زاده پیرامون ترکیب تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در وین بیان کرد:
هیئتی که امروز در وین است نشان دهنده این است که در چه سطحی ابعاد رفع تحریم را دنبال خواهیم کرد، این هیئت را با رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر رفع موثر تمامی تحریم‌ ها، تیم خود را در وین چیده ایم.
جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی و عزم بالا برای رسیدن به یک توافق وارد وین شده و به گفتگو های نتیجه بخش فکر می کند.
این اراده جدی با اعزام تیمی با کیفیت مشخص مسیری است که اگر طرف مقابل هم با عزم و اراده وارد شود می توان گفت ما در مسیر درست برای رسیدن به یک توافق در خصوص لغو تحریم‌ های ایالات متحده قرار داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص احتمال نتیجه گیری از از مذاکرات وین اظهار داشت:
اگر ایالات متحده همچنان بخواهد به یکجانبه‌گرایی خود ادامه دهد قطعا نتیجه ای وجود نخواهد داشت.
متاسفانه برخی در این ۶ دور انرژی ما و وقت ۴+۱ را گرفتند تا بخشی از تحریم‌ ها و میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند توصیه ما این است که برای این به وین بیایند که این بن بست ها حل شود و تمامی تحریم هایی که بر ضد ملت ایران اعمال کردند و برچسب های ساختگی که مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست باید مرتفع شود.
مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حیث خروج ایالات متحده از برجام و چه از حیث بن بستی که در دور های قبلی اتفاق افتاد ایالات متحده آمریکا است.
لشکر کشی ایران به گفتگوهای وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2021
گزارش و تحلیل
لشکر کشی ایران به گفتگوهای وین
متاسفانه آمریکا هم مذاکرات را طولانی کرده و هم بخشی از بن بست ها را به نوعی تعریف کرده که اگر برای حل و فصل آنها به میان نیاید شرایط سختی را خواهیم داشت.
ما با اراده، عزم و حسن نیت امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت برای لغو تحریم‌ های ایالات متحده آمریکا اقدام کنیم.
اگر آمریکا برای لغو تحریم‌ ها به وین بیاید می‌ تواند بلیط بازگشت به میز برجام را بخرد در غیر اینصورت کماکان از برجام خارج است، ما در ابتدای گفتگو هایی هستیم که دولت جدید با عزم و اراده واقعی و حسن نیت به آن وارد شده طرف‌ های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند چرا که تا ابد باز نمی ماند.
وی تاکید کرد:
هیچ گفتگوی دوجانبه ای با هیئت آمریکایی صورت نخواهد گرفت.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سفر آقای گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی را سود مند توصیف کرد و افزود:
سفر آقای گروسی به تهران سفری بود که در چارچوب همکاری‌ های فنی ایران و آژانس و در چهارچوب مراودات فنی فیمابین انجام شد و گفتگو های خوبی در سطوح مختلف انجام شد و متاسفانه ناتمام ماند چرا که در برخی واژه ها و مفاهیم که برای هردو طرف حائز اهمیت بوده به توافق نرسیدیم اما متن توافق میان ایران و آژانس در حال نهایی شدن است و هیئت جمهوری اسلامی ایران در روز های آتی جلساتی با آژانس دارد و این متن را نهایی خواهد کرد کماکان روابط میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала