گزارش و تحلیل

سرمایه گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری ایران در نیروگاه زغال سنگ سوز

© Photo / IRNAنیروگاه حرارتی طبس
نیروگاه حرارتی طبس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2021
اشتراک
وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران اخیراً اعلام کرد این کشور قصد بهره برداری از نیروگاه زغال سنگ سوز طبس تا سال ۱۴۰۳ را دارد و به واسطه آن زغال سنگ نیز برای تولید برق در ایران به کار گرفته خواهد شد.
محسن طرزطلب مدیر عامل شرکت برق حرارتی جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید از روند ساخت نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس اعلام کرد به منظور تنوع بخشیدن به منابع اولیه تولید نیروی برق و به دلیل وجود ذخایر غنی زغال سنگ حرارتی در ایران به خصوص در منطقه طبس نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی طبس احداث میشود.
آقای مهندس علیرضا نصرالهی، مجری طرحهای سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
منابع انرژی در دنیا برای تولید برق متفاوت هستند.
انرژی گاز، سوخت های فسیلی دیگر مانند گازوئیل، مازوت و نیروگاه های اتمی برای تولید برق استفاده می‌ شوند و همه کشور های در حال توسعه و پیشرفته تنوعی از این منابع انرژی را برای تولید برق به خدمت می‌گیرند چرا که هر کدام از این نیروگاه ها و سوخت‌ ها مزایا و معایب خاص خود را دارند؛همانطور که زغال سنگ مزیت‌ هایی نسبت به سوخت طبیعی گاز دارد قطعا سوخت گاز طبیعی نیز نسبت به سایر نیروگاه‌ ها مزایا و اهمیت هایی دارد.
همانطور که می‌ دانید ما سبد مختلفی از نیروگاه ها و انرژی ها در کشور داریم، نیروگاه های ترکیبی و گازی که در آنها نمی‌توانیم سوخت سنگین مازوت یا زغال سنگ بسوزانیم و الزاماً باید برای آنها سوخت گاز طبیعی در نظر بگیریم همچنین نیروگاه هایی داریم که نیروگاه های بخاری هستند و امکان سوزاندن مازوت در آنها وجود دارد و همچنین می توانیم برای آنها از سوخت زغال سنگ استفاده کنیم البته نیروگاه زغال سنگ سوز طبس برای امروز و دیروز نیست مطالعات گسترده و جامعی ظرف دو دهه پیش انجام شده و کشور و شرکت برق حرارتی وزارت نیرو به این قطعیت رسیده که برای تنوع بخشیدن به سبد انرژی و اطمینان خاطر بیشتر از منابع انرژی خود باید نیروگاه زغال سنگ سوز هم داشته باشیم.
پرچم ایران، تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2021
ایران آماده مقابله با تحریم‌های ظالمانه
وی همچنین پیرامون استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک افزود:
البته که وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر را برای تولید برق در نظر گرفته و در افق ۴ ساله ی برنامه های وزارت نیرو ده هزار مگاوات انرژی های تجدیدپذیر در شبکه‌ ای با قدرت منصوب ۸۵ هزار مگاوات لحاظ شده، این موضوع نشان دهنده این است که اهمیت انرژی های تجدیدپذیر برای ما بالا است و با شیب سریع به سمت آن پیش خواهیم رفت همانطور که اکنون نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بالای اف کلاس و اچ کلاس را در دستور کار داریم.
ظرف دو سال گذشته ما چندین نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان ۵۸ درصدی به مدار تولید وارد کردیم قطعا در یک شبکه برقی که برای کشور ایران در نظر گرفته شده باشد تمامی نیروگاه ها وجود دارد.
شیب پیشروی به سوی تجدید پذیر ها در چند سال گذشته متاسفانه مناسب نبوده اما اقدامات خوبی انجام شده و تعرفه‌ های جدیدی برای رفتن به سمت تجدیدپذیر ها قرار گرفته.
آقای مهندس علیرضا نصراللهی قدمت استخراج زغال سنگ در ایران را بالا دانسته و مهمترین معادن زغال سنگ را در منطقه طبس عنوان کرد و اظهار داشت:
زغال سنگ از مدت ها پیش در ایران استخراج می ‌شده اما کاربردهای غیر نیروگاهی داشته و عمدتاً برای صنایع فولاد مصرف می شد، حتی یک نیروگاه قدیمی در زرند کرمان وجود داشت که قرار بود روزی از باطله های زغال سنگی که برای کارخانه های فولاد استفاده می شد استفاده کند اما تا امروز از ذغال سنگ استفاده نکرده و از سوخت جایگزین استفاده کرده.
معادن غنی ایران در بحث زغال سنگ در منطقه طبس و کویر مرکزی طبس قرار دارد و ذخیره ای که امروزه تخمین زده می شود بالغ بر یک و نیم میلیارد تن است که حدوداً برای ۵ هزار مگاوات نیروگاه زغال سنگی تا ۵۰ سال زغال ‌سنگ خواهیم داشت.
مجری طرح های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی جمهوری اسلامی ایران هزینه لازم برای احداث یک نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی زغال ‌سنگ سوز را بالغ بر ۶۵۰ میلیون دلار دانست و بیان کرد:
تا امروز که در فاز اول این نیروگاه هستیم ظرفیت آن ۶۵۰ مگاوات تخمین زده شده که طبیعتا در مدار تولید و در فازهای بعدی برنامه ریزی ها و ظرفیت گسترش خواهد یافت، برق تولیدی از تمامی نیروگاه ها به شبکه سراسری منتقل می شود و شبکه سراسری مدیریت می کند تا میزان مصرف هر صنعت چه میزان باشد.
برای تامین مالی این پروژه تا امروز از سرمایه گذاری دولت جمهوری اسلامی ایران استفاده شده اما در مصوبات و مجوزهای این پروژه جذب سرمایه‌ گذاران خارجی در صورت امکان تامین مالی از سوی سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.
قیمت نیروگاه زغال سنگی امروز در دنیا کاملا مشخص است و به ازای هر کیلو وات آن ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار هزینه وجود دارد بنابراین یک نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی حدود ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار قیمت خواهد داشت.
وی تاکید کرد:
پروژه نیروگاه زغال سنگ طبس مدت‌ ها است که تاییدیه های زیست محیطی را دریافت کرده و محدودیتی به لحاظ مسائل زیست محیطی ندارد چرا که پارامترهای مناسب برای محیط زیست از بابت دود و پساب خروجی را گذرانده ایم بنابراین هیچ تفاوتی ندارد که این نیروگاه زغال سنگ سوز باشد یا سوخت ترکیبی، ما موظف هستیم تمامی پارامترهای زیست محیطی را مطابق استاندارد های ایران پاس کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала