معاون وزیر خارجه ایران وارد وین شد

© Photo / IRNAعلی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2021
اشتراک
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در راس هیاتی برای شرکت در دور آتی نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین پایتخت اتریش شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی باقری کنی ریاست هیات مذاکره کننده ایران در نشست روز دوشنبه با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا را برعهده دارد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجهایران پیش از انجام این سفر تصریح کرد که لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.
وی در گفت‌وگویی با تاکید بر مواضع ایران برای ادامه مذاکرات وین، هشدار داد که گفت‌وگوها در صورتی که تمام تحریم‌ها لغو نشود؛ با شکست روبرو خواهد شد. به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، هر گونه پیشرفت در مسیر مذاکرات باید با لغو همه تحریم‌های آمریکا همراه باشد و تضمینی مبنی بر اینکه دولت آینده در واشنگتن یک بار دیگر مانند دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از توافق خارج نشود، وجود ندارد.
روسیه وارد دور جدیدی از مذاکرات برای احیای برجام شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2021
روسیه وارد دور جدیدی از مذاکرات برای احیای برجام شده است
وی با اشاره به خروج واشنگتن از توافقی که پس از سال‌ها مذاکره به دست آمد، تصریح کرد: دریافت تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال و اجرای تحریم‌های جدید و همچنین عدم بازگرداندن تحریم‌های پیشین برای جلوگیری از این احتمال است که بی نظمی سیاسی در آمریکا تاثیر بر رفتار بین المللی این کشور داشته باشد.
باقری اظهار داشت: متاسفانه، سیاست شکست خورده تداوم فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد، در دستور کار دولت بایدن باقی مانده است و او باید تحریم‌ها را به منظور رها کردن خود از سردرگمی سیاسی و تعقیب سیاست‌های غیر انسانی و شکست خورده دولت ترامپ لغو کند.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته ای ایران (برجام) را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای است . در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از برجام خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرده و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала