در نقشه راه "رشد غیر تورمی" دولت ایران، کدام راهکارها مد نظر است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مجلس شورای اسلامی ایران
مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2021
اشتراک
دولت ایران به ارتقای شفافیت و نیز پوشش ریسک نوسانات قیمت مواد اولیه با ایجاد بازار معاملات آتی اشاره کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، در نقشه راه "رشد اقتصادی غیر تورمی" دولت سیزدهم به ظرفیت‌های بورس کالا برای عرضه کالاها، ارتقای شفافیت و نیز پوشش ریسک نوسانات قیمت مواد اولیه با ایجاد بازار معاملات آتی اشاره شده است.
وزارت امور اقتصاد و دارایی در بخش "افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد" در بند نخست، استفاده از سازوکارهای بورس کالا برای تعیین قیمت و ارتقای شفافیت و در بند سوم، پوشش ریسک نوسانات قیمت مواد اولیه با ایجاد بازار معاملات آتی را مطرح کرده است.
وزارت اقتصاد به رابطه تورم و رشد اقتصادی در ایران و تجربه کشورهای ترکیه و چین در رشد اقتصادی غیر تورمی اشاره‌ داشته و کاهش پتانسیل رشد اقتصادی در سال‌های اخیر را بررسی کرده است. نقشه راه "رشد غیر تورمی" دولت سیزدهم در سه سرفصل شامل ضرورت ارائه برنامه رشد غیرتورمی، راهکارهای مهار پایدار تورم و راهکارهای رشد آفرینی و رونق تولید تدوین شده است.
بورس تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
بررسی وضعیت بورس و راهکارهای حمایت از بازار سرمایه در ایران
وزارت اقتصاد برای رفع ناترازی بودجه دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت را پیشنهاد داده است. در راهکارهای کوتاه مدت، تامین مالی غیر تورمی کسری بودجه ۱۴۰۰ از طریق واگذاری اموال و دارایی های دولت، تسهیل فروش اوراق بدهی با در نظر گرفتن ملاحظات بازار سرمایه، اعطای مشوق جهت تسریع در تسویه بدهی های مالیاتی و مالیات های قطعی نشده و وصول حداکثری معوقات و فرارهای مالیاتی با استفاده از اطلاعات اقتصادی پیشنهاد شده است.
همچنین این وزارتخانه در راهکارهای میان‌مدت رفع ناترازی بودجه، کاهش مصارف بودجه و افزایش منابع آن را پیشنهاد داده است. دولت برای رشدآفرینی و رونق تولید، رفع موانع ورود به کسب و کار، افزایش پیش‌بینی پذیری اقتصاد، کاهش جذابیت فعالیت‌های رقیب تولید، کاهش اصطکاک های تولید، تقویت مالی تولید و زنجیره های آن، بازارسازی و اصلاح شبکه توزیع داخلی و خارجی و اجرای ابرپروژه های پیشران را ارائه کرده است.
همچنین در بند بازارسازی و اصلاح شبکه توزیع داخلی و خارجی تاکید بر تقویت جایگاه تامین کنندگان خرد کالا در کشور و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و استارتآپ‌ها برای توزیع کالا، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای بازارسازی کالاها و خدمات ایرانی و تخصصی کردن امور نظارت در دستگاه های متولی شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала