ایران آماده مقابله با تحریم‌های ظالمانه

© Fotolia / Borna Mirahmadianپرچم ایران، تهران
پرچم ایران، تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2021
اشتراک
تیم کارشناسی ایران با هدف رفع تحریم‌ها در بخش‌های مختلف به وین اعزام شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، مذاکرات هیات ایرانی به سرپرستی معاون سیاسی وزارت امور خارجه با نمایندگان ۱+۴ برای رفع تحریم‌های ایران در حالی رسما از روز دوشنبه در وین ‌آغاز می‌شود که تیم کارشناسی ایران با هدف رفع تحریم‌ها در بخش‌های مختلف به وین اعزام شده است.
موضوع مهم این که با هدف استفاده از تجارب تیم سابق، تصمیم بر این شد که ترکیب کارشناسان تیم مذاکره کننده در وزارت امور خارجه تغییر نکند و حتی بر تعداد آنها افزوده شود. در همه دوره‌های مذاکرات هسته‌ای، تعداد کارشناسان تیم مقابل چندین برابر تیم ایران بود و ترکیبی از کارشناسان مرتبط با تحریم‌ها را در برمی‌گرفت. حالا این بار ایران تصمیم گرفته از همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه استفاده کند.
واقعیت این است که مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران فرایند بسیار پیچیده و چند بعدی دارد. ‌از این رو طبیعی است که نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعم از حوزه‌های بانکی، انرژی، ‌حمل و نقل، در تیم مذاکره کننده حضور داشته باشند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2021
ایران: تمام تحریم‌های آمریکا باید با تضمین‌های عینی برداشته شوند
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران یادآورشد: "نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تامین شود و تحریم‌ها باید لغو شود. ما امیدوار هستیم که در مسیر گفت وگوهای وین بتوانیم گام‌های اساسی و رو به جلویی داشته باشیم.
ما از گزینه گفت ‌وگو و مذاکره در وین کار را شروع می‌کنیم. در مذاکره و رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدوار هستیم آن‌گونه که در کلام طرف‌های مقابل ما به‌ویژه غربی‌ها می‌گویند، جدیت آنها را هم ببینیم. ما به‌صراحت به آنها گفتیم ما یک دولت عمل‌گرا و نتیجه محور هستیم و امیدوار هستیم که در میز مذاکرات وین چنین اتفاقی رخ دهد".
علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران با بیان اینکه باید روی جدی بودن مذاکرات وین تمرکز کرد، ‌ گفت: "تمرکز ما بر رفع تحریم‌های ظالمانه است و آمریکا هم هیچ گزینه‌ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق نامه هسته‌ای ندارد.
ما به فعالیت‌های هسته‌ای خود و توسعه آن مطابق با مفاد توافق هسته‌ای ادامه خواهیم داد. ما خواهان ضمانت‌هایی درخصوص رفع تحریم‌ها هستیم و واشنگتن هم باید آن را در مذاکرات وین ارائه کند. اگر توافق هسته‌ای برخورداری ایران از آن را تضمین نکند، پنجره توافق هسته‌ای تا ابد باز باقی نخواهد ماند".
سفرای روسیه و چین ایده آمریکایی برگزاری اجلاس سران برای دموکراسی را رد کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2021
سفرای روسیه و چین ایده آمریکایی برگزاری اجلاس سران برای دموکراسی را رد کردند
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
طی چند ماه گذشته، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала