تصویب برنامه جامع فضایی ایران برای یکسال آینده

© Photo / IRNA ایران فضا
 ایران فضا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2021
اشتراک
حدود ۱۱ سال از آخرین جلسه شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاستگذاری در عرصه فضا محسوب می‌شود می‌گذرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران از تصویب برنامه یک ساله جامع فضایی کشور در جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور خبر داد.
حدود ۱۱ سال از آخرین جلسه شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاستگذاری در عرصه فضا محسوب می‌شود می‌گذرد. طبق مصوبه هیأت وزیران "شورای عالی فضایی" برای سیاستگذاری استفاده از فناوری‌های فضایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌، باید حداقل ۲ بار در سال به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود اما در بیش از ۱۶ سال از زمان ایجاد شورای عالی فضایی، تشکیل جلسات آن در دولت‌های قبل آنطور که باید جدی و مهم پیگیری نشد و به همین دلیل این شورا در ۱۱ سال اخیر جلسه‌ای تشکیل نداد.
 با 450 هزار دلار می توانید به فضا پرواز کنید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
با 450 هزار دلار می توانید به فضا پرواز کنید
شورای عالی فضایی بر اساس ماموریت‌هایی که دارد باید برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت در بخش فضایی کشور تصویب کرده و درباره استفاده صلح‌آمیز از فضای‌ماورای جو، تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی، سیاست‌گذاری ساخت‌، پرتاب و استفاده از ماهواره‌های ملی و تحقیقاتی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط‌، هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در امر استفاده بهینه از فضا و نیز خط مشی همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی در مسائل فضایی تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کند.
رئیس سازمان فضایی ایران در این مورد توضیح داد: "از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۴ برنامه نخست ۱۰ ساله فضایی کشور اجرایی شد و از سال ۱۳۹۵ به بعد دیگر برنامه جامعی در حوزه فضا نداشتیم و فعالیت‌ها مطابق با برنامه‌های بخشی پیگیری می‌شد. خوشبختانه در جلسه روز گذشته شورای عالی فضایی، برنامه جامع فناوری فضایی کشور تا پایان ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید.
همچنین در این جلسه مقرر شد که برنامه جامع ۱۰ ساله فضایی کشور نیز با حضور همه ارکان و بازیگران بخش فضایی تدوین شود تا در جلسه آینده شورای عالی فضایی به تصویب برسد".
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در برنامه جامع یک ساله فضا، بحث قرارگیری ماهواره در مدار تعیین شده است، افزود: "این موضوع از حیث شفاف شدن تکلیف تمامی ارکان و بخش‌های مرتبط با فناوری فضایی کشور و شتاب بخشی به این حوزه قابل توجه است.
مطابق با تأکیدات رئیس جمهور، برنامه‌های فضایی باید با شتاب بیشتری دنبال شود. بر این اساس علاوه بر قرارگیری ماهواره در مدار لئو، در این جلسه بر تسریع دستیابی به مدار ژئو نیز تاکید و مقرر شد تا برنامه زمان بندی به گونه‌ای تدوین شود که در افق ۱۴۰۴ کشورمان به مدار ژئو برسد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала