ناسا: برای نجات زمین به یک سیارک ضربه بزنیم

© Photo / Fotolia / Sdecoretپنج سیارک در حال حرکت به سوی کره زمین هستند
پنج سیارک در حال حرکت به سوی کره زمین هستند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2021
اشتراک
ناسا ممکن است به سلاح های جدیدی برای دفاع از سیاره ما دست یابد.
اسپوتنیک به نقل از نشریه "نیویورک تایمز" می نویسد: اگرچه مناسب ترین راه برای محافظت از زمین در برابر جسمی که به سمت سیاره ما در یک مسیر مرگبار پرواز می کند، جابجایی آن است ، هرگز بشر سعی نکرده است یک سیارک را دور بزند. اما این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد.
در سال 2005، کنگره به ناسا دستور داد تا از سیاره ما در برابر اجرام خطرناک در مدار خورشید محافظت کند. در سال 2016، این آژانس دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای را ایجاد کرد. به این آژانس دستور داده شده است که به وزارت دفاع و آژانس مدیریت اضطراری فدرال در مورد تمام سیارک هایی که به سیاره ما تهدید می کنند، هشدار دهد.
این چهارشنبه (سه شنبه به وقت محلی) ، ناسا ماموریت "دارت"- DART - عملیات تغییر مسیر سیارک دوگانه را از پایگاه نیروی فضایی ایالات متحده در کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد. فضاپیمای با وزن 545 کیلوگرم به اندازه یک یخچال سال آینده به دور خورشید می چرخد ​​و با سرعتی بیش از 24 هزار کیلومتر در ساعت به سیارک کوچکی به نام دیمورفوس برخورد می کند. ارزش ماموریت "دارت" 324 میلیون دلار است و در صورت موفقیت، ثابت می کند که بشریت می تواند سیارک خطرناک را از زمین دور کند. لیندلی جانسون، رئیس دفاع سیاره‌ای ناسا، گفت: "ما در حال آزمایش قابلیت‌های "دارت" قبل از اینکه واقعاً به آن‌ها نیاز داشته باشیم، هستیم."
در سپتامبر یا اکتبر 2022 ، "دارت" به سمت Dimorfos و Didymos پرواز خواهد کرد. این منظومه سیارکی دوتایی در یک چرخه دوسالانه به دور خورشید می‌چرخد و در مسیری به دور مریخ و در بازگشت به دور زمین می کشد.
دیمورفوس تهدیدی برای زمین نیست، اما به این ترتیب ناسا برای اولین بار تکنیک حرکت یک سیارک را با استفاده از سیستم های خود آزمایش می کند.
پرتاب کاوشگر برای سیارک‌های مشتری از سوی ناسا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
پرتاب کاوشگر برای سیارک‌های مشتری از سوی ناسا
برای تلسکوپ های زمینی، سیارک ها نقاط نورانی کوچکی هستند. برای آزمایش موفقیت آمیز بودن این ماموریت، ناسا و دانشمندان آزمایشگاه های فیزیک کاربردی، چگونگی تغییر مدار دیمورفوس به دور دیدیموس را از برخورد فضاپیما اندازه گیری خواهند کرد. اگر مدار دیدیموس حداقل 73 ثانیه شتاب بگیرد، موفقیت آمیز خواهد بود. اما دانشمندان انتظار دارند که این زمان نزدیک به ده دقیقه باشد. این که آیا پس از برخورد، یک دهانه بزرگ باقی می‌ماند و آیا ابری از زباله بالا می‌رود یا نه، برای ستاره‌شناسان همان رازی است مانند سطح خود سیارک. به لطف "دارت" ، اولین داده های تجربی در دسترس خواهد بود.
در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه، توماس زوربوخن، دستیار مدیر علمی ناسا، ابراز اطمینان کرد که ناسا مدار سیارک را جابجا می کند: "احتمال آن 100٪ است." و اگر "دارت" به Dimorphos اصابت نکند، هنوز حدود 90٪ از سوخت باقی خواهد ماند، و او قادر خواهد بود تا دیگر سیارک های دوتایی را دوباره هدف قرار دهد: "چنین فرصتی وجود دارد."
ناسا در حال بررسی روش های دیگری است که هنوز آزمایش نشده است. بنابراین، یک فضاپیما با یک وسیله انفجاری هسته‌ای که منفجر می‌شود و سیارک را به سمت دیگری می‌فرستد، می‌تواند سیارک‌های بزرگتر یا نزدیک‌تر را منحرف کند. مشکل مربوط به قرارداد 1967 مبنی بر ممنوعیت استقرار یا استفاده از تسلیحات هسته ای در فضا در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد حل خواهد شد. با این حال، در صورت سوء استفاده، سلاح های هسته ای می توانند یک سیارک بزرگ را به چند سیارک کوچک اما هنوز مخرب تبدیل کند که به سمت زمین پرواز نمایند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала