چهار کشور خودداری ایران از پرداخت غرامت سرنگونی هواپیمای بوئینگ اوکراین را محکوم کردند

© Sputnik / Mazyar Asadiچهار کشور خودداری ایران از پرداخت غرامت سرنگونی هواپیمای بوئینگ اوکراین را محکوم کردند
چهار کشور خودداری ایران از پرداخت غرامت سرنگونی هواپیمای بوئینگ اوکراین را محکوم کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
اشتراک
بریتانیا، کانادا، اوکراین و سوئد امتناع ایران از پرداخت غرامت هواپیمای ساقط شده بوئینگ به خطوط هوایی بین المللی اوکراین را محکوم کردند.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در بیانیه مشترک چهار کشور نامبرده اعلام شده است.
اتباع این کشورها در پرواز PS752 بودند که سقوط کرد. دلسردی عمیق از امتناع تهران از شرکت در نشست 22 نوامبر 2021 برای بحث در مورد موضوع غرامت ابراز شده است.
تجمع خانواده‌ های قربانیان هواپیمای اوکراینی در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2021
تجمع خانواده‌ های قربانیان هواپیمای اوکراینی در تهران
وزیران چهار کشور در بیانیه خود اعلام کردند: ما به جمهوری اسلامی ایران یادآوری می کنیم که این کشور مطابق با قوانین بین المللی ملزم به پرداخت غرامت کامل به گروهی از کشورها است و مجدداً فراخوان خود به آغاز مذاکرات با حسن نیت قبل از پایان سال جاری میلادی را تکرار می کنیم".
بریتانیا، کانادا، اوکراین و سوئد همچنان به دنبال پاسخگو کردن ایران خواهند بود و در صورتی که تهران به طفره رفتن از پرداخت غرامت ادامه دهد، اقدامات احتمالی را برای رسیدگی به این موضوع طبق قوانین بین‌المللی در نظر خواهند گرفت.
پیش از این دادگاه استان انتاریو کانادا به این نتیجه رسیده بود که ایران مرتکب یک اقدام تروریستی عمدی شده و هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین را ساقط کرده است. در این سند آمده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از وضعیت غیرنظامی این پرواز مطلع بوده و "هواپیمای با هدف انهدام آن مورد هدف قرار گرفته است".
بوئینگ 737-800 خطوط هوایی بین المللی اوکراین پس از برخاستن از فرودگاه تهران در 8 ژانویه 2020 سقوط کرد. 176 نفر از جمله شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، بریتانیا، آلمان، سوئد و افغانستان کشته شدند. ایران مدعی است که مقصر این فاجعه بر عهده اپراتور سامانه پدافند هوایی است. این هواپیما به عنوان هدف دشمن شناسایی و پس از آن دو موشک به سمت آن شلیک شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала