آیا عادی سازی روابط تجاری ایران با اروپا ممکن است؟

© Sputnik / Alexey Vitvitskyناکامی جدید اروپا در مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران
ناکامی جدید اروپا در مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
اشتراک
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان بر ظرفیت بالای دو کشور برای برطرف ساختن نیازهای متقابل تاکید کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمود فرازنده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان در گفت و گو با اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و تجارت خارجی آلمان (BWA) گفت که تهران همچنان به دنبال عادی سازی روابط تجاری با اروپاست.
وی در ادامه افزود: "اما در صورت عدم وجود اراده لازم برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در ایران در طرف مقابل، این فرصت ها مورد استفاده رقبای جدی تجاری قرار می گیرد، مساله ای که موقعیت اروپا در ایران را به شدت تضعیف می کند.
آمار مربوط به تجارت بین الملل ایران و سایر کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خوبی نشان می دهد که در پی محدودیت های ناشی از بحران کرونا حجم مبادلات تجاری کشورها کاهش یافت.
واردات و صادرات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
ارزش تجارت ایران با اتحادیه اروپا چقدر است؟
برخی همسایگان ایران در منطقه و همچنین برخی کشورهای آسیایی از فرصت ایجاد شده بواسطه غیاب اروپا در ایران استفاده می کنند. ایران به دنبال عادی سازی روابط تجاری با اروپاست، اما در صورت عدم وجود اراده لازم برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در ایران، این فرصت ها مورد استفاده رقبای جدی تجاری قرار می گیرد، مساله ای که موقعیت اروپا در ایران را به شدت تضعیف می کند".
دسترسی به بازار بزرگ ایران در زمینه های مختلف از جمله انرژی در شرایطی امن و ارتباط و استفاده از جمعیت جوان و تحصیل کرده ایران و بازار ۴۰۰ میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه، فرصتی بی نظیر برای شرکت های آلمانی برای سرمایه گذاری فراهم آورده است.
در حالی که حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال ۲۰۱۷ با رشد ۱۶درصدی نسبت به سال قبل، به ۳.۳ میلیارد یورو رسید، در سال ۲۰۱۹، در دوران دونالد ترامپ، به نصف این میزان تقلیل پیدا کرد. با این وجود در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات آلمان به ایران به نزدیک ۲ میلیارد یورو رسیده است.
این علاقه در سطوح سیاسی نیز قابل مشاهده است جایی که بلافاصله پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۶ پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شد و با حمایت های بخش های مختلف دولتی و خصوصی حجم مبادلات در سال ۲۰۱۷ به ۳.۵ میلیارد یورو ارتقا یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала