گزارش و تحلیل

فضا سازی جدید علیه ایران؛ امتناع از پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی

© AP Photo / Mohammad Nasiriمحل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در استان تهران
محل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در استان تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
اشتراک
چهار کشور ایران را به امتناع از پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی متهم کردند.
اسپوتنیک - چهار کشور بریتانیا، کانادا، اوکراین و سوئد در بیانیه خود اعلام کردند: ما به جمهوری اسلامی ایران یادآوری می کنیم که این کشور مطابق با قوانین بین المللی ملزم به پرداخت غرامت کامل به گروهی از کشورها است و مجدداً فراخوان خود به آغاز مذاکرات با حسن نیت پیش از پایان سال جاری میلادی را تکرار می کنیم.
حسن بهشتی پور، تحلیل گر سیاسی و پژوهشگر در روابط ایران و آمریکا در این خصوص با خبرنگار اسپوتنیک به گفتگو پرداخت.
بعید به نظر می رسد که ایران بخواهد از پرداخت غرامت امتناع کند و فکر می کنم این یک فضا سازی تبلیغاتی علیه ایران باشد و ایران از همان ابتدا اعلام کرد که غرامت به خانواده های قربانیان این حادثه را براساس قوانین ایران پرداخت خواهد کرد.
به طور کلی این موضوع فضا سازی به نظر می رسد و براساس قوانین ایران به قربانیان اینگونه حوادث غرامت پرداخت می شود و هواپیماها بیمه هستند و براساس قوانین حقوق اسلامی باید دیه پرداخت شود و موضوع امتناع ایران از پرداخت غرامت مبنای حقیقت ندارد.
این فضا سازی به طور کلی اوضاع را دشوارتر می کند و هیچ کمکی نخواهد کرد و کار را پیچیده تر خواهد کرد.
چهار کشور خودداری ایران از پرداخت غرامت سرنگونی هواپیمای بوئینگ اوکراین را محکوم کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
چهار کشور خودداری ایران از پرداخت غرامت سرنگونی هواپیمای بوئینگ اوکراین را محکوم کردند
ایران در حال حاضر در معرض فشارها و تبلیغات گوناگون است که این فضا سازی نیز یکی از این تبلیغات علیه ایران است و به نظر نمی رسد که تاثیری خیلی تعیین کننده ای در افکار عمومی در داخل ایران و یا چهره سازی ایران در صحنه بین المللی داشته باشد و تنها کار را پیچیده تر می کند.
اگر این کشورها واقعاً می خواهند به سمت حل مشکل بروند، باید کمک کنند که این موضوع بصورت مسالمت آمیز و از راه های قانونی حل و فصل شود.
ایران در سال های پس از انقلاب همیشه سوژه رسانه های غربی بوده و هر روز یک موضوع جدید مطرح می کنند. یک روز موضوع حمایت از تروریست، روز دیگر نقض حقوق بشر، نقض سلاح های کشتار جمعی و گاهی بحث بی ثبات سازی خاورمیانه است و اکنون نیز موضوع هواپیمای اوکراینی را که عزیزانی در یک حادثه دلخراش و ناخواسته جان خودشان را از دست دادند را مطرح می کنند.
جای تاسف دارد که از جان یک سری افراد برای تبلیغات استفاده می کنند و به نظر این مجموعه اقدامات به وسیله رسانه هایی صورت می گیرند که به محافل آمریکایی و صهیونیستی نزدیک هستند.
مجموعا در سال هایی که دیدیم و شنیدیم، سر منشا این اخبار رسانه های آمریکایی و صهیونیستی بوده، به ویژه چند وقت اخیر اینگونه اقدامات بسیار بیشتر شده تا نارضایتی عمومی را در داخل افزایش دهند و طرح فروپاشی را از درون دنبال می کنند که بهانه های آنها موضوعات مختلفی دارد و این بار با این فاجعه و جان انسان ها اینگونه فضا سازی می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала