اسپکتیتر انگلیس: شواهد جدیدی از منشاء آزمایشگاهی ویروس کرونا

© REUTERS / Phil Nobleکرونا ویروس در جهان
کرونا ویروس در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
اشتراک
دانشمندان یک ویروس کرونا را در خفاش‌های لائوس کشف کرده‌اند که بیشتر شبیه به Sars-CoV-2 است تا نمونه‌ای از آزمایشگاه ووهان.
اسپوتنیک به نقل از این هفته نامه می نویسد: اما همه چیز به این سادگی نیست. در ماه سپتامبر سال جاری، تیمی از دانشمندان فرانسه و لائوس، Sars-CoV-2 را در یک خفاش نعل اسبی که در غاری در استان وینتیان در غرب لائوس، هزاران مایلی جنوب ووهان زندگی می‌کرد، کشف کردند. ویروس های مشابهی در کامبوج، تایلند، ژاپن و چین یافت شده است، اما این یافته Banal-52 - با سایرین متفاوت است. برای اولین بار از زمان آغاز همه‌گیری، ویروسی یافت شد که از نظر ژنتیکی نسبت به RaTG13 به Sars-CoV-2 انسانی نزدیک‌تر است. RaTG13 در سال 2013 در جنوب یوننان کشف شد و به مدت 6 سال در یک یخچال آزمایشگاهی در ووهان نگهداری شد. RaTG13 از نظر ژنتیکی 96.1٪ شبیه Sars-CoV-2 است، در حالی که Banal-52 یافت شده در لائوس به اندازه 96.8٪ مشابه است.
طرفداران منشاء طبیعی کووید با کشف Banal-52 با آرامش نفس کشیدند: اگر نزدیکترین خویشاوند کووید در خفاش ها در جنوب شرقی آسیا باشد، تمی توان از حادثه ای در آزمایشگاه ووهان صحبت کرد. یکی از همکاران نزدیک دانشمندان ووهان، خانم لینفا وانگ از مدرسه پزشکی Duke-NUS مستقر در سنگاپور، می گوید: "من مطمئن ام که Sars-CoV-2 منشاء طبیعی دارد."
با این حال، ویروس لائوس فاقد عنصر اساسی است که کووید را بسیار مسری می کند. ما در مورد به اصطلاح سایت برش فورین صحبت می کنیم، یعنی یک بخش 12 حرفی خاص از متن ژنتیکی. این عنصر هرگز در ویروس هایی مانند سارس مشاهده نشده است، تنها استثنا Sars-CoV-2 است.
ایمیل‌های افشا شده توسط پروژه White Coat Waste Project همه چیز را در جای خود قرار می‌دهد. این مکاتبات بین سازمان آمریکایی مبارزه با ویروس EcoHealth Alliance و سرمایه گذاران از دولت ایالات متحده است. دانشمندان درباره جمع آوری ویروس ها از خفاش ها در سال های 2016-2019 در هشت کشور از جمله میانمار، ویتنام، کامبوج و لائوس بحث کردند. برای جلوگیری از زحمت ارائه کمک های مالی به پیمانکاران محلی، آنها قول دادند که نمونه ها را به آزمایشگاهی بفرستند که بنیاد آمریکایی قبلاً بودجه آن را تأمین کرده بود. و این آزمایشگاه کجا بود؟ در ووهان.
برخی از نامه ها در مورد ارسال داده ها صحبت می کردند، اما برخی در مورد ارسال نمونه ها صحبت می کردند. یکی از نامه‌های مورخه 2016 می‌گوید: "همه نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان مورد بررسی قرار خواهند گرفت". در سال 2018، یک روز در مورد ارسال مستقیم خفاش ها صحبت شد. از برخی نامه ها مشخص است که گاهی دانشمندان ووهان به همراه همکاران آمریکایی خود در میدان بیرون از موسسه کار می کردند.
بنابراین، این دانشمندان بودند که عمدا ویروس خفاش را به ووهان فرستادند. ژیل دمانوف، محقق نیوزلندی و عضو گروه دراستیک ویژه دفع کرونا که این موضوع را مطالعه کرده است، معتقد است که نظریه انتقال طبیعی "به هیچ وجه توضیح نمی دهد که چرا شیوع همه گیر در ووهان شروع شده است."
و اکنون در مورد سایت برش فورین. در سپتامبر، دراستیک (کنفرانس تحلیلگرانی که با منابع باز کار می کنند) سند دیگری ارائه کرد که جامعه علمی را شوکه نمود. در این سند، رئیس اتحاد EcoHealth فوق الذکر، دکتر پیتر دازاک، برنامه هایی را با همکارانش در ووهان و دیگر شهرها برای معرفی یک سایت جدید نادر برش ویروس های جمع آوری شده در میدان مشخص کرد. ویروس هایی مثل سارس. در سال 2018، او درخواستی برای 14.2 میلیون دلار به پنتاگون ارائه کرد. درخواست او به دلیل خطرناک بودن این گام رد شد.
از آنجایی که بخش عمده ای از بودجه برای موسسه ویروس شناسی ووهان از سوی دولت چین تامین می شود، عدم دریافت کمک هزینه در ایالات متحده ممکن است کار را متوقف نکرده باشد. علاوه بر این، کاملاً همان آزمایش قبلاً انجام شده است، اما با نوع دیگری از ویروس کرونا و آیا می دانید اینها چه کسی را انجام می دادند؟ موسسه ویروس شناسی ووهان.
جالب اینجاست که دازاک در تحقیقات مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین شرکت داشت. این او بود که ایده نشت از آزمایشگاه را "تئوری توطئه" نامید و از این فرض حمایت کرد که ویروس همراه با مواد غذایی منجمد در ووهان سرایت کرده است.
22257 نمونه در پایگاه داده های موسسه ووهان محفوظ است. آنها بیشتر از خفاش ها جمع آوری می شود. با قضاوت بر اساس برخی از نشریات، اطلاعات مربوط به یافته های لائوس باید در این پایگاه داده ها باشد. در 12 سپتامبر 2019، دسترسی آنلاین به این پایگاه داده ها بسته شد. ظاهراً شخصی سعی کرده آن را هک کند. علیرغم آشنایی نزدیک با دانشمندان محلی، دازاک از درخواست موسسه ووهان برای انتشار داده ها خودداری کرد.
هر گونه تلاش برای رسیدن به غارهای یوننان توسط دولت چین خنثی می شود. اما اکنون می دانیم که نمونه برداری از ویروس در لائوس توسط دولت ایالات متحده تامین مالی شده است. و باید اطلاعات کامل را از EcoHealth Alliance درخواست کرد. بهانه هایی مانند "اوه، داده ها اکنون متعلق به چینی ها است" کارساز نخواهد بود.
با توجه به تلاش‌های بی‌ثمر برای یافتن حیوانات آلوده در بازارهای چین، این حقیقت شگفت‌انگیز باقی می‌ماند که شیوع این بیماری در شهری با بزرگترین برنامه ویروس کرونا در جهان رخ داده است. علاوه بر این، دانشمندان محلی حداقل از دو مکان که چنین خفاش‌هایی در آن زندگی می‌کنند بازدید کرده‌اند و آنها را با خود به ووهان آورده‌اند، نه جاهای دیگر. اگرچه این سوال که چگونه ویروس در ووهان آزاد شد هنوز بدون پاسخ است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала