رقابت امارات و قطر برای اداره فرودگاه پایتخت افغانستان

© Photo / Carl Montgomeryمیدان هوایی بین المللی کابل
میدان هوایی بین المللی کابل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
اشتراک
مقام‌های اماراتی می‌گویند، دولت این کشور با طالبان افغانستان برای اداره فرودگاه کابل گفت‌وگو کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مقام‌های اماراتی یک سری گفتگوها را با طالبان افغانستان در هفته‌های اخیر به منظور بررسی اداره فرودگاه کابل انجام داده‌اند.
بازگشت کارکنان زن فرودگاه کابل به سرکارشان با حجاب اسلامی + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2021
بازگشت کارکنان زن فرودگاه کابل به سرکارشان با حجاب اسلامی
این گفتگوها نشان می‌دهد که چگونه کشورها به دنبال اعمال نفوذ خود در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هستند، حتی در شرایطی که این گروه تا حد زیادی از نظر بین‌المللی به حاشیه رانده شده و دولت کابل به طور رسمی توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
به گفته منابعی که به دلیل حساسیت موضوع از فاش شدن نامشان خودداری کردند، اماراتی‌ها مشتاق مقابله با نفوذ دیپلماتیک قطر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هستند.
قطر پس از ایفای نقش مهمی در خارج کردن شهروندان خارجی و افغان‌ها از این کشور پس از خروج پرهمهمه نیروهای ایالات متحده در ماه اوت سال جاری میلادی، همراه با ترکیه به اداره فرودگاه بین‌المللی کابل کمک کرده و گفته‌اند که مایلند این عملیات را به عهده بگیرند.
این دیپلمات‌ها گفتند، هنوز طالبان درباره رسمی شدن توافق با قطر تصمیمی نگرفته است.
یک مقام ارشد وزارت خارجه امارات گفت، این کشور که پیشتر در زمان دولت سابق افغانستان تحت حمایت ایالات متحده، فرودگاه کابل را اداره می‌کرد، به ادامه کمک به فعالیت آن برای اطمینان از دسترسی بشردوستانه و عبور ایمن متعهد است. ابوظبی همچنین به خروج شهروندان از افغانستان کمک کرده‌اند.
دو تن از این دیپلمات‌ها گفتند که طالبان از امارات متحده عربی نیز درخواست کمک مالی کرده، گرچه آنها افزودند که مشخص نیست آیا این به بحث‌های فرودگاه مربوط می‌شود یا خیر.
این چهار دیپلمات همچنین گفتند، یکی از مسائلی که هنوز بین اپراتورهای این فرودگاه و طالبان افغانستان حل نشده، این است که چه کسی به تامین امنیت آن می‌پردازند. طالبان می‌گوید که پس از بازگشت به قدرت پس از دو دهه جنگ، نمی‌خواهند نیروهای خارجی در کشور وارد شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала