اظهارات نماینده عربستان علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی اتمی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و عربستان
ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
اشتراک
نماینده عربستان در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با طرح ادعاهایی علیه تهران خواستار پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش ذیل برجام شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا ، عبدلله بن خالد بن سلطان نماینده عربستان سعودی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی ضد ایرانی با تکیه بر ادعاهای بی اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته ای تهران ، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای اش ذیل برجام شد.
ترکی الفیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2021
ترکی الفیصل: عربستان باید بمب هسته‌ای داشته باشد
وی در ادامه مدعی شد که ایران با برنامه هسته ای اش در حال باج گیری از جهان است و اجرای تعهدات هسته ای این کشور نباید با مذاکرات (وین) گره بخورد.
این مقام سعودی همچنین درباره نحوه برخورد با بازرسان آژانس اتمی در ایران مدعی شد که تهران اقداماتی خودسرانه علیه بازرسان هسته ای اتخاذ کرده است.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
اکنون مذاکرات در وین برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان است؛ دور ششم در 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار برای بازگرداندن این توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها باقی مانده است. مذاکرات وین در رابطه با روند تشکیل دولت جدید در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری عملاً متوقف شده بود اما بتازگی علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از توافق برای آغاز مذاکرات احیای برجام در وین در روز ۸ آذر خبر داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала