رکود مسکن در سال 1400

© Photo / tehran-borjمسکن
مسکن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
اشتراک
زمانی که برداشتن تحریم‌ها به ‌دوراز تصور شد، روند روبه ‌رشد معاملات در بخش مسکن در اردیبهشت رونق بالایی گرفت.
به‌ این‌ ترتیب روند بازار و قیمت مسکن هم با افزایش روبرو شد و در مهرماه که توافق‌هایی در این زمینه به انجام رسید همه چیز برعکس شد و شاهد رکود مسکن در سال 1400 هستیم.
بر طبق نظریات بسیاری از افراد فعال در بخش مسکن،روند رکود در این بخش تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این در حالی است که صاحبان خانه‌های نوساز و کلید اول قیمت فروش خود را بالاتر برده‌اند.
بر طبق جدیدترین آمار بانک مرکزی در مورد تحولات بخش مسکن که در مهرماه ۱۴۰۰ منتشر شد، قیمت‌هایی که تا کنون در حال افزایش بوده متوقف شده و شاهد افت معاملات در این بخش هستیم.
بنا بر گزارش تهران برج پیش‌ خرید مسکن در منطقه 22 تهران عمده معاملات این منطقه را شامل میشود و با توجه‌ به کاهش معاملات ملک آماده می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار مسکن تا پایان سال جاری نیز راکد خواهد بود.
© Photo / tehran-borjمسکن
مسکن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
مسکن
به‌طورکلی متوسط قیمت معاملات هر متر مسکن در شهر تهران ۳۱٫۶۳ است. این آمار مربوط به مهرماه ۱۴۰۰ بوده و نشان‌دهنده0.2درصد کاهش نصبت به یک ماه پیش است.
با وجود این روند نزولی در این سال، کل روند بازار مسکن نسبت به سال پیش ۱۸٫۴ درصد افزایش‌یافته است.
با بررسی تمام مناطق تهران، در ۲۲ منطقه این کلان‌شهر می‌توان گفت که میانگین بیشترین قیمت برای هر متر زیربنای مسکن به منطقه 1 اختصاص دارد که در حدود69.67 میلیون تومان بوده است.
همچنین منطقه ۱۸ تهران با ۱۵٫۱۴ میلیون تومان به‌ازای هر متر مسکن کمترین میزان افزایش قیمت را دارا است.
طبق گزارشات بانک مرکزی تعداد معاملات در بخش مسکن در شهر تهران در حدود ۵۵۰۰ واحد مسکونی بوده که به نصبت ماه قبل و همچنین سال پیش در همین ماه 29.8و36.8 درصد روند کاهشی داشته است.
طرح مسکن ملی
به‌طورکلی می‌توان اهداف اصلی طرح مسکن ملی و ساخت 400 هزار مسکن را ایجاد رونق در بخش مسکن و جبران چند سال وقفه در این طرح دانست.
اما با وجود نوسانات قیمت مواد اولیه برای تولید این تعداد مسکن و همچنین نبود امکان ساخت این تعداد مسکن در زمان تعیین شده، می‌توان این طرح را مانند سایر طرح‌های دولت‌های پیشین در بخش مسکن به‌ نوعی چالش بر انگیز دانست.
همچنین باتوجه‌به شرایط خاص و بسیار سخت این طرح برای مردم عادی، مسکن ملی نمی‌تواند طرحی مناسب و جوابگوی نیاز بخش متوسط جامعه باشد.
با نگاهی به طرح مسکن ملی می‌توان دریافت که این طرح از بسیاری جوانب دارای کاستی‌های فراوانی است.
درنظرگرفتن زمین‌های نامناسب در نقاط دور از دسترس و نبود امکانات مناسب شهری از بزرگ‌ترین کاستی‌های این طرح است.
به‌طوری‌که با پرداخت تمام هزینه‌ها و قبول شرایط خاص می‌توانید پس از گذشت چندین سال صاحب یک‌خانه با کمترین امکانات در منطقه‌ای خارج از شهر و عاری از امکاناتی نظیر جاده مناسب، مدرسه، بیمارستان و... شوید.
همچنین ایجاد مسکن‌های دولتی در خارج از شهرها نمی‌تواند تأثیری بر قیمت‌ها و رکود مسکن در سال 1400 داشته باشد.
در نتیجه می‌توان با اعتماد به بخش‌های تولید مسکن خصوصی و پیش‌خرید یک‌خانه در منطقه‌ای مناسب و داخل شهر، به ‌زودی صاحب یک ‌خانه کلید اول خواهید شد که در زمان تحویل خانه به مقدار زیادی بر قیمت مسکن شما افزوده خواهد شد.
پیش‌ خرید مسکن
به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مسکن و همچنین رکود مسکن در سال ۱۴۰۰ بسیاری از افراد برای حفظ سرمایه به سمت پیش ‌خرید مسکن و خرید خانه به‌ صورت مرحله ‌ای می‌روند که ویژگی آن پرداخت اقساطی بر اساس پیشرفت میباشد.
فایده‌های پیش ‌خرید مسکن:
۱ در پیش ‌خرید یک ملک و آپارتمان در حال ساخت شما بهای کمتری به نسبت آپارتمانی آماده تحویل را پرداخت می‌کنید و همچنین پروژه های ساختمانی مانند پروژه تریتیوم نیز شرایط فروش با قیمت قطعی وجریمه تاخیر ارائه میدهند.
۲ در خرید ملک آماده، خریدار موظف است بهای ملک را تا حداکثر 2 ماه از تاریخ معامله به طور کامل بپردازد.
اما در پیش‌ خرید می‌توانید بهای ملک یا آپارتمان را به‌ صورت مرحله‌ای و به ‌تدریج بپردازید. این امر باعث بالارفتن قدرت خرید خریداران خواهد شد.
۳ یکی دیگر از مزایای پیش‌ خرید ملک، امکان انتخاب و اعمال سلیقه خریدار در طراحی داخلی و مصالح خانه‌مانند رنگ سرامیک، رنگ و طرح کابینت و کمد دیواری، رنک کاغذ دیواری و... است.
۴ زمانی که شما قصد خرید ملک آماده‌ای را دارید تنها می‌توانید ظاهر ساختمان را مشاهده کنید و از مصالح داخلی مانند لوله‌کشی، اسکلت‌بندی و سایر مصالح به‌کاررفته اطلاع دقیقی نخواهید داشت.
این در حالی است که در پیش‌ خرید می‌توانید ناظر تمام مراحل ساخت ‌وساز و همچنین نظارت بر کیفیت مصالح به‌کاررفته در ساختمانتان باشید.
رشد سرمایه در پیش ‌خرید مسکن
همواره فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌شماری مانند خرید سهام شرکت‌ها، خرید طلا، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها در اطراف ما وجود دارد.
بسیاری از این سرمایه‌ گذاری‌ها می‌توانند با ریسک و ورشکستگی و ازدست ‌دادن تمام سرمایه همراه باشند. شما می‌توانید با بینش درست و عاقلانه خود، بهترین نتیجه را از انتخابتان ببرید.
سرمایه ‌گذاری در بخش مسکن و همچنین هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های کم ‌ریسک ‌تر مانند پیش‌ خرید مسکن می‌تواند در درازمدت رشد سرمایه‌های اولیه را در برداشته باشد.
پیش ‌خرید مسکن بسیار کم ‌ریسک بوده و باگذشت مدتی از این سرمایه‌گذاری، رشد خوبی را در این حوزه شاهد خواهید بود.
با این روش می‌توانید در طی چند سال یک ‌خانه نوساز و کلید اول را به ‌صورت مرحله‌ای خریداری کرده و از افزایش قیمت و رشد سرمایه ‌ای نیز بهره‌مند شوید.
بسیاری از افراد که قدرت خرید مسکن را ندارند با این روش می‌توانند به ‌راحتی خانه ‌دار شوند زیرا پیش‌خرید خانه نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و به‌ گونه‌ای شما در طی این چند سال پول‌های خود را در بخش مناسبی پس‌انداز کردید.
کلام آخر
باتوجه‌ به رکود مسکن در سال ۱۴۰۰ تا پایان امسال جهش قیمتی در این بخش را نخواهیم داشت. خرید مسکن ملی نیز با داشتن معایب فراوان و شرایط سخت واجدین شرایط نمیتواند گزینه مناسبی برای خانه دار شدن باشد
درصورتی ‌که علاقه‌مند به داشتن خانه‌ای در منطقه‌ای با امکانات شهری مناسب هستید بهترین گزینه پیش‌ خرید مسکن با روش پرداخت مرحله‌ ای بهای آن است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала