تهران از تشکیل سازو کار ۳+۳ در قفقاز حمایت می کند

© Photo / Zahra Ahmadiمیدان آزادی تهران
میدان آزادی تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
اشتراک
سازوکار همکاری منطقه‌ای در قفقاز جنوبی با مشارکت ترکیه، ایران و روسیه در قالب ۳+۳ تشکیل خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمد فرازمند سفیر ایران در آنکارا گفت که که تهران از پیشنهاد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای تشکیل سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ در منطقه قفقاز جنوبی حمایت می‌کند.
وی در ادامه افزود: " ایران از پیشنهاد اردوغان در نوامبر ۲۰۲۰ در زمینه تشکیل سازوکار همکاری منطقه‌ای در قفقاز جنوبی با مشارکت کشورهای آذربایحان، ارمنستان و گرجستان به عنوان سه کشور این منطقه و همچنین با حضور ترکیه، ایران و روسیه در قالب ۳+۳ حمایت می‌کند.
ایران با اشتیاق از این ایده استقبال کرد و نخستین حرکت دییلماتیک در جهت تحقق بخشیدن به این ایده را نیز در سطح وزیر امورخارجه انجام داد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۹( فوریه ۲۰۲۱) وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران در سفر دوره ای به باکو، ایروان، مسکو، تفلیس و آنکارا بر اهمیت شکل گیری هرچه سریعتر این ابتکار تاکید کرد. بجز یک کشور، سایر کشورها بطور اصولی با این ابتکار اعلام موافقت کردند.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
دستور کار طولانی ایران و ترکیه
ابتکار ۳+۳ را در جهت اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. این موضوع یعنی حل مشکلات منطقه توسط کشورهای ذی نفع حوزه، به حداقل رساندن زمینه های تنش، توسعه همکاری‌ها و ایجاد یک منطقه قدرتمند از طریق هم افزایی توانایی‌های کشورهای منطقه.
همسایگان اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند و تاکنون چندین بار موافقت خود را با ابتکار ۳+۳ (ویا ۲+۳ تا زمان آمادگی گرجستان برای پیوستن به این مجموعه) اعلام داشته است.
ناگفته پیداست در عرصه دیپلماسی، ابتکارات و ایده‌ها به‌ ویژه سازکارهای جمعی از زمان طرح ایده تا تحقق آن، نیازمند هماهنگی و تقریب دیدگاهها، فراهم شدن شرایط ذهنی و عینی بین طرف های مختلف ابتکار است، اما آنچه مهم است حفظ اراده جمعی، تداوم پیگیری‌ها و پشتکار برای به بار نشاندن ایده های سازنده است. خوشبختانه برای تحقق ابتکار ۳+۳ و یا (۲+۳) اراده جمعی و منافع مشترک و درک متقابل بالایی بین کشورهای ذی نفع وجود دارد. بدون شک استقرار صلح و ثبات و پایان دادن به یک تنش ۳۰ ساله در منطقه استراتژیک قفقاز جنوبی و باز شدن فرصت‌های توسعه و تجارت و سرمایه‌گذاری و حمل و نقل روان به سود همه ملت‌های این منطقه است".
درخشان ترین لحظه در دیدار پوتین و بایدن از دیدگاه رئیس جمهور سوئیس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
اعلام موضوعات اصلی گفتگوی روسای جمهور روسیه و آمریکا
گفتنی است، وزیران خارجه روسیه و ترکیه آبان ماه امسال در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم در مورد سازوکار منطقه‌ای مذاکرات ۳+۳ به منظور رفع انسداد روابط اقتصادی و حمل‌ونقل و ارتقای پروژه‌های زیرساختی سودمند متقابل در قفقاز جنوبی تبادل نظر کردند.
الهام علی اف و رجب طیب اردوغان روسای جمهور آذربایجان و ترکیه پیشتر پیشنهادی برای برگزاری مذاکرات شش جانبه (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، ترکیه و ایران) در مورد قره باغ و رفع انسداد ارتباطات مزبور در منطقه ارائه کردند.
روسیه و ایران از این ایده استقبال کردند و از تمایل خود برای کمک به صلح در منطقه اطمینان دادند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه با همتایان ارمنی خود کار می کند و امیدوار است که گرجستان به این راهکار بپیوندد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала