آیا آمریکا در حال بازنگری تحریم‌های خود علیه ایران است؟

© Sputnik / Igor Mikhalev /  مراجعه به بانک تصاویر ر مجلس نمایندگان کنگره آمریکا
ر مجلس نمایندگان کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
اشتراک
کارشناس: برای بی اثر کردن تحریم‌ باید کارکرد تحریم را شناخت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، به عقیده برخی کارشناسان در حال حاضر آمریکا در حال بازنگری تحریم‌های خود علیه ایران است و در این بین عدم شناخت درست انواع تحریم‌ها و کارکرد آن سبب بروز مشکلات متعددی در کشور شده است.
مسعود براتی کارشناس اقتصاد مقاومتی و مدیر گروه بین الملل شبکه کانون‌های تفکر ایران گفت: "عنوان جایگاه تحریم‌شناسی در نظام تصمیم‌گیری کشور در واقع به رسمیت شناختن تحریم به عنوان یک مسئله است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. ماندگاری تحریم ها یک مسئله کاملا واقعی است و بحث‌هایی از جمله نگاه آمریکا به این ابزار به عنوان یک ابزار کاربردی در این حوزه مطرح می‌شود.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
گزارش و تحلیل
خطیب زاده: در مورد تحریم ها با کشور هایی که طرفیت دارند صحبت می‌کنیم
لازم است که در کشور جایگاه‌هایی وجود داشته باشد تا به این موضوع به صورت حرفه‌ای بپردازند. در جنگ اقتصادی تحریم به عنوان ابزار اصلی دشمن استفاده می‌شود و این انتظار وجود دارد تا به درستی به این موضوع پرداخته شود. اقداماتی تا به امروز صورت گرفته است اما نیاز به کار بیشتر وجود دارد.
اولین بخش تحریم‌های مبتنی بر صفر و یک و قسمت دوم تمام زنجیر را مورد هدف قرار می‌داد.
بخش اول به گونه‌ای بود که تنها انتهای زنجیره و مقصد را مورد هدف قرار می‌داد اما در بخش دوم خدمات دهنده و تمام زنجیره به شکل ویروسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تحریم‌های نوع اول چندان کارآمد نبود در نتیجه آمریکا به سراغ تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده رفت. در این تغییر ادبیات شرکت‌های خارجی از انجام مبادله با ایران و موارد تحریم شده منع شدند. در نتیجه بانک‌ها مجبور شدند برای عدم قطع دسترسی به دلار از این قوانین پیروی کنند.
دولت آمریکا در دوره بایدن در حال بازنگری جریان تحریم‌ها است و می‌توان از این اقدام به عنوان استراتژی بایدن نام برد. آمریکایی‌ها بیش از آنکه به مسائل سیاسی و یا حقوقی توجه کنند به رویکر و منافع خود نگاه می‌کنند. برآورد ما برای سال آینده این است که از نظر علمی فشار تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داشت".
 معاون رئیس جمهور ایران: تهران توافقنامه آب و هوایی پاریس را در شرایط تحریم نمی پذیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2021
معاون رئیس جمهور ایران: تهران توافقنامه آب و هوایی پاریس را در شرایط تحریم نمی پذیرد
سیدعلی روحانی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس هم در خصوص تاثیر تحریم‌ها و عدم شناخت نسبت به این پدیده در کشور گفت: "از سال 1397 ما در بودجه درگیر این مشکل هستیم. بودجه باید تراز باشد و در بودجه ما تراز کننده را فروش نفت در نظر گرفتیم. در این مورد فرض را بر این اساس گذاشتند که تحریم‌ها رفع می‌شود و حدود دو میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. در آن زمان با وجود آنکه نظرات تحریم‌کنندگان را به سران دولت اعلام کردیم آنها نپذیرفتند که رقم صادرات نفت را کاهش دهند.
اگر این شناخت وجود داشت به دنبال طراحی راهکارهای تشویقی و یا تنبیهی برای مقابله با تحریم می‌رفتند اما وقتی به انجام این اقدامات روی آوردند که دیگر کارد به استخوان رسیده بود. یک معضل دیگر در شناخت تحریم به عدم شناخت آثار تحریم برمی‌گردد. در سال 1393 مجموعه جلساتی تحت عنوان آینده پژوهی تحریم با حضور مقامات مختلف برگزار شد. خروجی آن جلسات و پیش‌بینی آن در سال 1397 عینا توسط آمریکا اجرا شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала