ساخت کریدور خلیج فارس- دریای سیاه در مذاکرات بین ایران و گرجستان

© Sputnik / Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم گرجستان
پرچم گرجستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
اشتراک
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری ایران اطلاع داد که در مذاکره با گرجستان برای حل مشکلات تردد ناوگان در کشور و تسریع در انعقاد موافقتنامه کریدور خلیج فارس- دریای سیاه گفتگو شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران اطلاع داد: "جواد هدایتی" با ارزیابی نشست‌های دور روزه با گرجستان که اواخر آبان برگزار شد، گفت: برگزاری نشست های مشترک حمل‌ونقلی و تجاری به منظور رفع مشکلات، ابهامات عملیاتی طرفین و رفع موانع حائز اهمیت است.
وی افزود: تسهیل تردد جاده‌ای محموله‌ها و حمایت از فضای رقابت با شیوه‌های متنوع حمل‌ونقلی، لزوم استفاده از فرصت‌های مطلوب همکاری را دوچندان ساخته است.
هدایتی به سه دهه سابقه انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای تهران- تفلیس اشاره کرده و آن را به عنوان الگوی موفق از همکاری و مشارکت در حوزه ترابری منطقه‌ای قلمداد کرد.
وی همچنین برگزاری منظم نشست‌های همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای را گامی رو به جلو برای یافتن پتانسیل های دو و چندجانبه ای نوین حمل ونقلی ارزیابی کرد.
گمرک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
فرایند تجارت ایران با کشورهای همسایه چگونه پیش می‌رود؟
هدایتی در خصوص نتایج دو روز نشست با آژانس حمل ونقل جاده ای گرجستان اطلاع داد: در این نشست موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین، مشکلات جاری مرزی، تردد رانندگان طرفین در قلمرو یکدیگر، تاکید بر ضرورت تسریع در موافقتنامه راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه، بررسی شیوه‌های بهره‌برداری طرفین از بنادر یکدیگر، تحلیل زمان و هزینه‌های عبور ناوگان و تسهیل فرایندهای مرزی و حمل‌ونقلی و تجاری تردد ناوگان مورد تبادل نظر طرفین قرارگرفت.
هدایتی با اشاره به تلاش‌های به‌عمل آمده جهت برنامه‌ریزی نشست حاضر پس از برگزاری نشست متناظر با جمهوری آذربایجان، گفت: طرف ایرانی بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقه‌ای برپایه مزیت‌های ترانزیتی چندجانبه تاکید کرد و اهمیت احیای تردد ناوگان عبوری طرفین به قلمرو یکدیگر، کوتاه کردن مسیر و کاهش هزینه‌ها را خاطر نشان کرد.
وی بیان داشت: مقرر شد جهت ارزیابی مشکلات و ارائه گزارش‌های تحلیلی، جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین به قلمرو یکدیگر مورد بررسی جامع قرار گرفته و ترتیبات اجرایی در اسرع وقت مورد هماهنگی قرارگیرد.
هدایتی درخصوص همکاری چندجانبه تاکید کرد: پشتیبانی متقابل از عضویت یکدیگر در کنوانسیون ها و اتحادیه‌های حمل‌ونقلی و موضوعات نشست آتی اجلاس شش جانبه حمل و نقلی ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان نیز مورد بررسی قرار گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала