رسانه: خرابکاری‌های هسته‌ای اسرائیل علیه ایران بیهوده است

پرچم اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
اشتراک
ظرف ۲۰ ماه گذشته مأموران اطلاعاتی اسرائیل یک دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه "نیویورک‌تایمز"، به نقل از منابع آگاه نوشت که مقام‌های آمریکایی نسبت به بیهوده بودن این اقدامات خرابکارانه در ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران، به تل آویو هشدار داده‌اند.
در این روزنامه آمریکایی آمده است: "ظرف ۲۰ ماه گذشته مأموران اطلاعاتی اسرائیل یک دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کرده و اقدام به خرابکاری در برخی تاسیسات هسته ای یا نظامی ایران کردند به امید آنکه سانتریفیوژهای تولیدکننده سوخت هسته‌ای را از کار انداخته و توانمندی های هسته ای ایران را کاهش دهند.
حمله سایبری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
همکاری آمریکا و اسرائیل در دفع حملات سایبری
این یکی از حوزه‌های متعددی است که آمریکا و اسرائیل در مورد فواید استفاده از دیپلماسی به جای قوه قهریه اختلاف نظر دارند. بسیاری از مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مردد هستند که وضع تحریم‌های جدید علیه مقام‌های ارشد، نیروهای نظامی یا تجارت نفتی ایران، علاوه بر یک هزار و ۵۰۰ فرد و نهاد تحریم شده به وسیله دولت ترامپ، موفقیت‌آمیزتر از فشارهای پیشین برای تغییر مسیر ایران باشد.
در سازمان امنیت ملی و فرماندهی سایبری آمریکا این اجماع وجود دارد که انجام حملات سایبری‌ای که واشنگتن و تل‌آویو بیش از یک دهه پیش انجام داده و سانتریفیوژهای مرکز غنی‌سازی نطنز را بیش از یک سال از کار انداخت، اکنون بسیار دشوارتر است. با این حال مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و بازرسان بین‌المللی می‌گویند که ایران نه تنها به‌سرعت تأسیسات مذکور را دوباره وارد مدار کرده، بلکه اغلب اوقات دستگاه‌های جدیدتر و سریعتر برای غنی‌سازی اورانیوم را نصب کرده است.
برخی از مقام‌های مطلع از رایزنی‌های پشت پرده خبر داده‌اند که مقام‌های آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود هشدار داده‌اند که حملات مکرر به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است رضایت تاکتیکی به همراه داشته ولی در نهایت نتیجه عکس داشته باشند. مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که قصد دست کشیدن نداشته و هشدارهایی در مورد آنکه این حملات تنها به بازسازی سریع برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کنند را رد کرده‌اند.
اورانیوم ناشناخته در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
گزارش و تحلیل
اورانیوم ناشناخته در ایران و سرنوشت مذاکرات وین
در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاه IR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژ IR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژIR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.
در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژIR-2M و حداقل 174 سانتریفیوژIR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала