نیاز سالانه یک میلیارد لیتری ایران به سوخت زیستی

© Sputnik / Konstantin Mihalchevskiy /  مراجعه به بانک تصاویر Цветение подсолнечника на поле в Симферопольском районе
Цветение подсолнечника на поле в Симферопольском районе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
اشتراک
کارشناس: منشا سوخت زیستی، بیومس یا زیست توده یا همان ضایعات کشاورزی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، عباس شجاع الساداتی، استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص سوخت های زیستی و اهمیت استفاده از آن در راستای کاهش آلودگی هوا اظهار داشت که همه کشورها با توجه به پدیده گرم شدن کره زمین و انتشار گاز co۲ ناشی از سوخت فسیلی در صدد هستند که از سوخت های زیستی بهره ببرند.
وی در ادامه افزود: "منشا سوخت زیستی، بیومس یا زیست توده یا همان ضایعات کشاورزی است. وقتی این ضایعات برای سوخت مورد استفاده قرار بگیرد، طی چرخه سوخت، گاز co۲ جذب می شود و مانع از ورود این گاز به جو زمین خواهد شد.
پمپ بنزین تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2021
اتصال حدود ۸۰۰ جایگاه عرضه به سامانه هوشمند سوخت ایران
چرخه طبیعی مانع از آلودگی هوا هم می شود. سوخت های زیستی شامل دو دسته بیواتانول (تولید شده از ضایعات کشاورزی) و بیودیزل(تولید شده از ضایعات مواد غذایی) می شود که در دنیا استفاده از بیواتانول رایج تر است.
سالانه ۲۰۰ میلیارد لیتر در دنیا سوخت زیستی تولید شده و سردمداران تولیدکننده آن امریکا، برزیل و اندونزی بوده اند. در ایران اتانول به روش تخمیر تولید می شود اما برای مصارف بهداشتی و صنعتی است و برای سوخت زیستی مورد استفاده قرار نمی گیرد. اتانول برای تولید مواد ضد عفونی با خلوص ۷۰درصد است اما باید برای سوخت زیستی ۹۹.۹ درصد باشد.
ایران یک میلیارد لیتر در سال نیاز به سوخت زیستی مایع دارد. اقدامات برخی شرکتها برای تولید سوخت زیستی از ۲۰ سال گذشته آغاز شده اما ادامه دار نبوده است. ما به علت اینکه کشوری نفت خیز هستیم استفاده از این سوخت زیستی به تعویق افتاده است، اما می توانیم در بنزین موجود به جای "MTBE" یا "اکتان افزا"، از بیواتانول با خلوص ۹۹.۹درصد استفاده کنیم و این می تواند به صرفه و تاثیرگذار در کاهش آلودگی های مختلف از جمله هوا باشد.
یش بینی می شود که تا یک- الی دوسال آینده بتوانیم بیواتانول را تولید و جایگزین "اکتان افزا" کنیم که این در سلامتی مردم و محیط زیست تاثیر زیادی خواهد داشت".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала