گزارش و تحلیل

خطیب زاده: در مورد تحریم ها با کشور هایی که طرفیت دارند صحبت می‌کنیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
اشتراک
بدون حضور کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات برجامی، موضوع هسته‌ای ایران قابل حل نیست.
نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اخیرا مدعی شد: "بدون حضور کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات برجامی، موضوع هسته‌ای ایران قابل حل نیست. مذاکرات با ایران باید علاوه بر موضوع هسته‌ای به برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه ‌ای ایران نیز بپردازد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "موضع ما کاملا روشن است آنچه در وین انجام می شود تمرکز بر لغو کامل و عملیاتی تحریم‌ های یک جانبه، فرا سرزمینی، ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران است اگر کشور های حوزه خلیج فارس هم فکر می‌کنند که گفتگوی متفاوتی از این وجود خواهد داشت موضع ایران را دوباره مطالعه کنند.
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2021
آیا وقوع سونامی در خلیج فارس ممکن است؟
در خصوص وین موضوعات و دستور کار های ما روشن است و در خصوص منطقه نیز دستور کاری روشن داریم همانطور که به صورت دوجانبه، مستقیم و چند جانبه با کشور های منطقه صحبت می ‌کنیم در خصوص رفع تحریم‌ های ظالمانه هم با طرف هایی صحبت می‌کنیم که به صورت قانونی طرفیتی در این گفتگو دارند".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران زمان سفر آقای گروسی به تهران را امشب عنوان کرد و اظهار داشت: " روابط ایران و آژانس همواره روابط فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و همچنین رویه های آژانس بوده و امیدواریم این سفر همانند سفر های قبلی سازنده باشد.
ما همواره به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشور ها جهت ‌گیری‌ های سیاسی و اغراض سیاسی خود را به نام آژانس جلو ببرند طبیعی است ما با توجه به تحولات و بر اساس شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می ‌کنیم".
وی افزود: "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می داند که تمامی خرابکاری ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته، متاسفانه با سکوت برخی کشور های مدعی همراه بوده این اقدامات تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته که این موضوع در سطح و چارچوب خود پیگیری شده و پیگیری خواهد شد.
رابرت مالی دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
رابرت مالی: ایران به نقطه بدون بازگشت برای احیای برجام نزدیک می‌شود
جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌ ها با تیمی کامل عازم وین می شود امیدواریم طرف‌ های مقابل ایجاد شبهه های فکری و رسانه‌ ای را کنار بگذارند و با اراده جدی و با نیتی خوب برای دستیابی به یک توافق عملی و جامع در خصوص رفع تحریم‌ های ظالمانه بر ضد ملت ایران به وین بیایند اگر این اراده جدی را نداشته باشند یا این اراده را با نیت های غیر سازنده همراه کنند قطعاً پاسخ ایران نیز متناسب با آن خواهد بود".
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین تاکید کرد: "طبیعی است هم ما و هم ۴+۱ تضمین‌ های عینی بخواهیم و آمریکایی‌ ها نیز زمانی که به ایران می‌ آیند باید متوجه تضمین ها باشند.
ترامپ رفته است اما کارخانه جعلیات و اخبار دروغین ایالات‌ متحده آمریکا تعطیل نشده، آمریکایی ها فکر میکنند با نزدیک شدن به گفتگو های وین با ایجاد جو روانی میتوانند شرایطی ویژه ایجاد کنند اما این اقدام کمکی به آنها نخواهد بود و آنها باید بدانند جهان فراموش نکرده که ایالات متحده از برجام خارج شد و این دولت فعلی ایالات متحده است که همچنان سیاست شکست حداکثری ترامپ را ادامه می ‌دهد، همزمان که پیغام های متناقض برای ما ارسال می کنند تحریم ها را نیز ادامه می ‌دهند.
تنها راهکار آمریکا این است که تحریم ها را با تضمین عینی بردارد و برجام در صورتی که منافع مشخص اقتصادی و عادی سازی روابط برای جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشد طرف مقابل باید بداند این پنجره تا ابد باز نمی ماند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала