گزارش و تحلیل

بهبود روابط میان ایران و آذربایجان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
اشتراک
خظیب زاده: سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران در راستای ایجاد پروژه های بسیار زیاد و ادامه ی پروژه های سابق بود.
روز گذشته لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور سوریه و ورشینین معاون وزیر خارجه این کشور که در راس هیئتی برای دیدار و گفتگو در خصوص روابط دو کشور و همچنین همکاری های منطقه ای دو کشور بویژه در سوریه،به دمشق سفر کرده بودند با دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار همکاری های مشترک میان ایران و روسیه به ویژه همکاری های منطقه ای در زمینه سوریه تجربه ای موفق عنوان شد و بر لزوم استمرار طرح این روابط تاکید شد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "سوریه یکی از کنشگران مهم و غیرقابل حذف در جهان عرب است و در چارچوب سازمان‌ های منطقه ‌ای و سازمان ‌هایی که در حوزه کشورهای عرب مانند اتحادیه عرب است فعال بوده و برخی کشورها به طور جدی تلاش کردند تا با فشار بر این اتحادیه سوریه را از این اتحادیه حذف کنند اما مسیری که طی چند ماه گذشته سپری شده کشورهای مختلف به این باور رسیدند که سوریه قابل حذف نیست و به نفع جهان عرب است که سوریه به عنوان یک کنشگر فعال در جهان عرب نقش ایفا کند.
علی دایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2021
واکنش فدراسیون فوتبال سوریه به خبر مذاکره با علی دایی
قطعا ایران و روسیه از این موضوع استقبال می‌کنند و این موضوع را اقدامی در مسیر درست می‌ دانند".
روز گذشته همچنین شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی این کشور با جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار کاری یک روزه به تهران سفر کرده بود با دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه ایران دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه قفقاز و همکاری های دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از دیدارهای سازنده خود با وزرای نفت و راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و دو کشور را به توافقات تاریخی در حوزه های نفت، گاز و حمل و نقل نزدیک دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این زمینه تاکید کرد: "سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران در راستای ایجاد پروژه های بسیار زیاد و ادامه ی پروژه های سابق بود.
قطعا روابط ایران و جمهوری آذربایجان پس از یک تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه‌ ای وارد فاز جدیدی خواهد شد و این سفر در همان راستا خواهد بود خبرهای خوب دیگری در خصوص روابط ایران و آذربایجان در راه است و جمهوری آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه ها قرار داده بود ما هم با همین رویکرد این سفر را پیگیری کردیم و در آینده نیز سفرهایی میان دو کشور در سطوح مختلف رخ خواهد داد".
حضور نیروهای ترکیه در جمهوری آذربایجان ادامه می یابد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2021
حضور نیروهای ترکیه در جمهوری آذربایجان ادامه می یابد
وی پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات افزود: "رابطه ایران با کشور امارات به رغم برخی پرونده ‌های اختلافی که ما میان دو کشور در سطح سیاسی داریم با یک فهم مشترک از سیاست حسن همسایگی در مسیر خوبی است و رابطه اقتصادی و تجاری به سطح قابل توجه و بی‌ سابقه‌ ای طی چند ماه گذشته رسید و طبیعی است این روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی متناظر با آن رفت و آمدهایی دیپلماتیک را نیز اقتضا می‌ کند".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از انتشار خبر اخراج گسترده مهاجران افغان از ایران بیان کرد: "من تاکید می‌کنم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه همواره سعی کرده میزبان خوبی برای همسایگان خود باشد اما طبیعی است تلاش مردم ما و مردم افغانستان این بوده که افغانستان محلی امن برای مردم این کشور باشد تا بتوانند به توسعه کشور خود کمک کنند ما هیچ گاه مردم افغانستان را تنها نگذاشته ایم".
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین روابط ایران و عراق را چندلایه و راهبردی دانسته و اظهار داشت: " روابط ما در مراحل مختلف با درهم ‌تنیدگی بسیار بالا جلو می‌ رود همواره سعی کردیم در منطقه به یکدیگر کمک کنیم و به ویژه جمهوری اسلامی ایران به برادران خود در عراق کمک کند تا در مسیر ثبات، توسعه و پیشرفت و بازگشت به جامعه کشورهای منطقه به عنوان یک کنشگر موثر عمل کند البته همواره توصیه کردیم رژیم اشغالگر قدس هر کجا پا گذاشته جز ناامنی و ترور به جای نگذاشته و تلاش می‌کند از هر منفذی برای ناامنی نفوذ کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала