کمک طالبان به افزایش ترافیک بندر چابهار ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بندر چابهار
بندر چابهار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2021
اشتراک
عملیات تجاری در بندر چابهار ایران در ابتدا با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان دچار مشکل شد، اما اکنون این بندر شاهد افزایش ترافیک است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه تایمز هند، بندر چابهار ایران که طرح توسعه آن توسط هند در حال اجراست، پس از تضمین طالبان* مبنی بر اینکه خواهان روابط دیپلماتیک و تجاری خوب با هند هستند و قرار است از نقش این بندر در تسهیل تجارت منطقه ای و جهانی حمایت کنند، به نظر می رسد فعالیت عادی خود را از سر گرفته است.
این بندر که توسط هند برای تقویت ارتباطات منطقه ای توسعه یافته است، به عنوان یک "مسیر اقتصادی، باثبات و امن تر" برای دسترسی افغانستان و کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی به هند و به بازار جهانی تلقی می شود.
به گفته منابع رسمی، با وجود بی ثباتی در افغانستان، ترافیک در بندر چابهار در حال افزایش است. افزایش ترافیک در این بندر به دنبال اظهارات شیر عباس ستانکزئی، رئیس وقت دفتر سیاسی طالبان در اواخر ماه اوت صورت گرفت. وی تاکید کرده بود که طالبان می‌خواهد روابط تجاری و دیپلماتیک خوبی با هند داشته باشند و درخواست وی از تاجران برای استفاده از بندر صورت گرفت.
ایران همچنین موافقت کرده است تا به تاجران افغان اجازه دهد تا میوه های تازه و خشک را از طریق مسیر دوغارون-چابهار که پس از تسلط طالبان بسته شده بود به هند صادر کنند.
*طالبان گروه تروریستی ممنوعه در روسیه می باشد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала