آمریکا با مقصر جلوه دادن ایران صورت مسئله را حل نخواهد کرد

© Fotolia / Alan Crosthwaite محکوم شدن ایران به پرداخت غرامت چندین میلیارد دلاری در امریکا
محکوم شدن ایران به پرداخت غرامت چندین میلیارد دلاری در امریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2021
اشتراک
کارشناس ایرانی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر حمله هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در اکتبر سال جاری به یک پایگاه نظامی آمریکا در جنوب سوریه تصریح می کند که آمریکا با مقصر جلوه دادن ایران صورت مسئله را حل نخواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، نیویورک تایمز به نقل از منابع متعدد از مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد، حمله هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در اکتبر سال جاری به یک پایگاه نظامی آمریکا در جنوب سوریه، پاسخ ایران به حملات هوایی اسرائیل به سوریه بود.
نیویورک تایمز در ادامه می نویسد که پنج پهپاد در 20 اکتبر در پایگاه نظامی آمریکایی عطنف در جنوب سوریه در اقدامی که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آن را یک حمله "عمدی و هماهنگ" خواند به این مرکز حمله نمودند.
ایران مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته گفت: "تعداد حوادث مشابهی وجود داشت که بدون هیچ مدرک و مدرکی ایران را مقصر دانستند."
نتانیاهو: ایران به خاک اسرائیل پهپاد مسلح ارسال کرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2021
نتانیاهو: ایران به خاک اسرائیل پهپاد مسلح ارسال کرده است
همزمان منابع این نشریه مدعی هستند که آمریکا و اسرائیل اطلاعاتی دارند که نشان می دهد ایران پشت این عملیات است. از آنجایی که این سه پهپاد منفجر نشدند، آمریکایی‌ها توانستند آنها را مطالعه کنند و مشخص کنند که از همان فناوری استفاده شده در پهپادهای مورد استفاده شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق استفاده می‌کنند.
در این رابطه دکتر سید محمد مرندی سرپرست گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران، به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.
چرا این اتهامات علیه ایران مطرح می شود؟ آیا این اتهامات به نوعی با دور هفتم مذاکرات وین درباره برجام مرتبط است؟
این اتهامات بی اساس است. خود آمریکایی ها می دانند. آمریکایی ها می خواهند بر ایران فشار بیاورند تا ایران بر سر میز مذاکره امتیازات جدیدی به امریکا بدهد. این اتفاق صورت نمی افتد. ایران در این دور مذاکرات به اصطلاح از غرب توقع دارد تا برجام را اجرا کنند و رویه گذشته مبنی بر توقع امتیازات فرابرجامی را باید غرب کنار بگذارد.
آیا این موضوع می تواند بر مذاکرات آتی برجام تأثیر بگذارد؟
نه تاثیر نمی گذارد. مذاکره ایران شفاف است و توقع ایران این خواهد بود که غرب و امریکا به اجرای برجام برگردند. ایرانی ها امتیازاتی فراتر از برجام نخواهد داد.
آیا باید از ایران انتظار داشت که اقدام قاطعانه تری در قبال این اتهامات عمل کند؟
ایران بی اعتنایی خواهد کرد. زیرا امریکایی ها می دانند که این یک دروغ است. طبیعتا آمریکا می داند اگر ماجراجویی کند پاسخ آن را دریافت خواهد کرد. بنابراین ایران فکر می کند که این اتهامات همانند دیگر اتهامات مشابه از سوی امریکا فراموش خواهد شد.
می توان در پایان گفت که مشکل آمریکا با ایران نیست، مشکل آمریکا با کل منطقه است. اشغال گری سوریه، اشغال گری آمریکا در عراق همانند حضور آمریکا در افغانستان پرهزینه است و نهایت با شکست منجر خواهد شد. مردم سوریه و عراق هزینه های آمریکا را روز افزون خواهند کرد، مقصر جلوه دادن ایران صورت مسئله را حل نخواهد کرد. با پاک کردن صورت مسئله مشکل حل نمی شود و بلکه پیچیده تر خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала