ارزان ترین موشک جهان برای اولین بار به مدار زمین رسید + ویدئو

© REUTERS / Joe Skipperارزان ترین موشک جهان برای اولین بار به مدار زمین رسید
ارزان ترین موشک جهان برای اولین بار به مدار زمین رسید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
اشتراک
موشک پرتابگر فوق سبک Rocket ، ساخت شرکت آمریکایی "آسترا" که بالقوه ارزان ترین موشک جهان برای پرتاب محموله کوچک به فضا است، برای اولین بار به مدار پایین زمین رسید.
به گزارش اسپوتنیک، ویدئو پرتاب این موشک توسط کریس برگین، سردبیر وبسایت NASASpaceFlight.com در توییتر منتشر شده است.
موشک Rocket 20 نوامبر در ساعت 09:34 به وقت تهران از مجتمع پرتاب کودیاک در آلاسکا پرتاب شد. به گزارش NASASpaceFlight.com، در طول این ماموریت، مرحله بالایی موشک، با ماکت محموله به مدار پایین زمین به ارتفاع 500 کیلومتر پرتاب شد. این چهارمین پرتاب و اولین پرتاب موفقیت آمیز برای آسترا بود.
این شرکت استارت آپ (نوپا) آمریکایی قصد دارد در آینده، فضاپیمایی را به نفع ناسا و نیروی فضایی ایالات متحده و همچنین شرکت های Planet Labs و Spire Global به فضا پرتاب کند.
در دسامبر 2020، موشک Rocket برای اولین بار از خط کارمان (100 کیلومتر بالاتر از سطح دریا) عبور کرد که مرز مشروط بین جو زمین و فضای بیرونی محسوب می شود. این موشک به ارتفاع 390 کیلومتری رسید و سرعتی معادل 7.2 کیلومتر در ثانیه داشت که حدود 0.5 کیلومتر در ثانیه کمتر از سرعت لازم برای ورود به مدار نزدیک زمین است. سپس شرکت آسترا اعلام کرد این پرتاب آزمایشی موفقیت آمیز تلقی می شود، زیرا امکان تعیین نسبت دقیق اجزای سوخت (نفت سفید و اکسیژن مایع) را برای پرتاب های آینده فراهم می کند.
در سپتامبر همان سال، پرتاب این موشک با سقوط آن و انفجار به پایان رسید. آسترا خاطر نشان کرد، مشکلات مربوط به سیستم هدایت و جهت گیری موشک بود و در نتیجه تصمیم گرفته شد موتورهای مرحله اول متوقف شوند.
شرکت آمریکایی آسترا در حال کار بر روی یک موشک پرتابگر یکبار مصرف است که به گفته این شرکت، باید ساده‌ترین و پیشرفته‌ترین موشک جهان و در نتیجه ارزان‌ترین موشک شود. آسترا معتقد است که این هدف زمانی تحقق خواهد یافت که قابلیت اطمینان در پرتاب ها با قیمت حدود یک میلیون دلار برای هر پرتاب به 95 درصد برسد. در حال حاضر، هزینه پرتاب یک موشک، طراحی شده برای داشتن محموله حدود 150 کیلوگرم، 2.5 میلیون دلار تخمین زده شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала