آیا نیروهای آمریکایی، عراق را ترک خواهند کرد؟

© REUTERS / Ken Cedenoلوید آستین وزیر دفاع آمریکا
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
اشتراک
آستین: تا پایان سال 2021، مأموریت نظامی آمریکا در عراق به پایان خواهد رسید.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به اعلامیه منتشره در سایت وزارت دفاع آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در دیدار با جمعه عناد سعدون، همتای عراقی خود، این موضوع را مورد تأیید قرار داد که تا پایان سال 2021، مأموریت نظامی آمریکا در عراق به پایان خواهد رسید.
وی در ادامه افزود: "آمریکا تعهداتی را که در ژوئیه سال 2021 به عهده گرفته است اجرا خواهد کرد، از جمله تعهدات مربوط به خروج کامل واحدهای نظامی آمریکا از عراق که در عملیات نظامی شرکت داشتند. بدین ترتیب تا پایان سال 2021 هیچ یک از نظامیان آمریکایی در عراق باقی نخواهد ماند".
وزیر دفاع آمریکا همچنین متذکر شد که نیروهای آمریکا فقط به درخواست دولت عراق برای حمایت از نیروهای امنیت ملی عراق در آن کشور حضور خواهند داشت.
اسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
رسانه‌ها در اسرائیل: خدمتکار خانه وزیر دفاع اسرائیل جاسوس ایران بود
گفتنی است، در دور سوم گفتگوی استراتژیک میان دو طرف در آن توافق کردند که نقش نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف به ماموریت‌های آموزشی و مشورتی تغییر کند. به این ترتیب امکان استقرار دوباره نیروهای نظامی باقی مانده در خارج عراق به این شرط که دو طرف درباره زمان مذاکرات فنی آتی به توافق برسند، فراهم شد.
دور چهارم گفتگوهای عراق و آمریکا در سفری که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اواخر ژوئیه گذشته به واشنگتن داشت، انجام شد که طی آن درباره خروج تمامی نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی و استمرار آموزش نیروهای عراقی و ارائه مشاوره به آنها و همکاری اطلاعاتی با آنها توافق شد.
پارلمان عراق اوایل ژانویه ۲۰۲۰ به دنبال حمله جنگنده‌های آمریکایی به نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق ختم شد، برای بیرون کردن نیروهای خارجی از خاک این کشور تصمیم گرفت.
آستین وزیر دفاع آمریکا پیشتر در اجلاس امنیتی منامه گفته بود: "ما با هم‌پیمانان برای تقویت سامانه‌های دفاع هوایی عربستان در مقابله با چالش‌ها و در راستای مقابله با ایران همکاری می‌کنیم. تعهد ما به امنیت خاورمیانه قوی است. مأموریت من حمایت از دیپلماسی برای دفاع از منافع خودمان و هم‌پیمانانمان است. اگر نیاز باشد آمریکا نیروهایش را در خاورمیانه افزایش خواهد داد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала