آیا اعتبار پروژه جاده ابریشم جدید تأمین خواهد شد؟

© Photo / Silk Road Startupجاده ابریشم
جاده ابریشم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
اشتراک
رسانه: پروژه راه‌آهن "چابهار-زاهدان" استراتژیک‌ترین و بزرگترین پروژه ریلی ایران محسوب می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، پروژه راه‌آهن "چابهار-زاهدان" استراتژیک‌ترین و بزرگترین پروژه ریلی ایران محسوب می‌شود که در صورت تامین اعتبار و تلاش مسئولان قطعا در آینده نزدیک نقش مهمی در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ایفا خواهد کرد.
کشور ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد اما متأسفانه در سال‌های اخیر بی‌توجهی به مقوله ترانزیت که یکی از نمادهای دقیق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود موجب شده است برخی مسیرهای ترانزیتی از ایران حذف شود و یا به دلیل نبود جذابیت‌های خاص، صاحبان کالا مسیرهای ترانزیتی دیگری را برای حمل کالای خود انتخاب کنند، در حالی که "کوتاهی مسیر" و "دسترسی آسان" یکی از جذابیت‌های کریدورهای ترانزیتی ایران است.
البته لازم به ذکر است که در این میان رقبا هم بیکار نمانده‌اند و در تلاش هستند تا مسیرهای جایگزینی را به جای مسیرهای عبوری از خاک جمهوری اسلامی ایران تعریف کنند. باید با توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد مشوق‌های ترانزیتی سرمایه گذاران را به سوی این مسیرها جذب کرد.
تکمیل شدن جاده جایگزین ایران توسط ارمنستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
تکمیل شدن جاده جایگزین ایران توسط ارمنستان
جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.
بر اساس شواهد و آثار بر جا مانده "شهر سوخته" در شمال سیستان و بلوچستان با قدمتی بیش از ۵ هزار سال با قرار داشتن در مسیر عبور کاروان‌های تجاری از چنان رونقی برخوردار بوده که از آن به عنوان شهری صنعتی و با اصالت یاد می‌شود و به طور قطع در اقتصاد زمان خود نقش بسزایی داشته است.
از سوی دیگر در حال حاضر نیز راحت ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز کشور افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای این استان و کشورهای یادشده فراهم کرده است.
کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان می‌توانند کالاهای خود را از مسیرهای خشکی و از معبر رسمی "میلَک" وارد منطقه آزاد سیستان کرده و از طریق بندر چابهار در جنوب این استان به آب‌های آزاد جهانی برسانند.
حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان 20 نوامبر (شنبه شب) اظهار داشت: "بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که به دلیل قرارگیری در خارج از خلیج فارس و شروع ورودی اقیانوس هند در دریای عمان راهبردی‌ترین، به صرفه‌ترین، امن‌ترین و اقتصادی‌ترین بندر کشور محسوب می‌شود.
شرط عملیاتی شدن راهبردی‌ترین بندر ایران اتصال آن به خطوط ریلی است.عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی ایران، افغانستان و آسیای میانه به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی به اصطلاح ریل پسند هستند و به‌صرفه است تا با ریل جا به جا شوند".
ایجاد کریدور تمام ریلی شرق کشور، اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل‌ونقل ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی‌، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ای، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه، ایجاد همکاری‌های دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تبادلات تجاری و ترانزیتی، جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ تنها تعدادی از اهداف اقتصادی راه‌آهن "چابهار-زاهدان" و ادامه مسیر آن تا سرخس است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала