پیشنهاد گرجستان برای فرمت مذاکرات بین باکو و ایروان

© Sputnik / Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر چه کسی گرجستان را خرید کرده است؟
چه کسی گرجستان را خرید کرده است؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2021
اشتراک
تفلیس فرمت خود را برای مذاکرات بین باکو و ایروان پیشنهاد می کند.
به گزارش اسپوتنیک، تفلیس ابتکاری را برای ایجاد قالبی از مذاکرات در داخل "تروئیکا" کشورها ارائه می دهد که در آن گرجستان، آذربایجان و ارمنستان برای برقراری صلح بلندمدت در ماوراء قفقاز مذاکره کنند. دیوید زالكالیانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه گرجستان روز جمعه در پارلمان این كشور به این مطلب اشاره کرد.
پاشینیان با فرمت «3+3» در قره باغ مخالفت کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2021
پاشینیان با فرمت «3+3» در قره باغ مخالفت کرد
زالكالیانی گفت: "جایگزین ما ابتكاراتی است كه پیشنهاد می كنیم، از جمله فرمت تروئیكا - سه كشور قفقاز جنوبی. گرجستان، آذربایجان و ارمنستان در آن شركت خواهند كرد. تفلیس باید به بستری برای گفتگو بین سه كشور قفقاز جنوبی تبدیل شود."
به گفته وی، تفلیس آرزو دارد به کشورهای همسایه مشارکت در پروژه های اقتصادی را پیشنهاد دهد که به کاهش تنش در منطقه و برقراری صلح در دراز مدت کمک می کند.
زالكالیانی روز جمعه گفت كه گرجستان قصد ندارد در قالب مذاكرات "3 + 3" (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان - روسیه، تركیه، ایران) در مورد مشكل گشایش ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در قفقاز شركت كند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه اکتبر پس از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که با وی در مورد ابتکار ایجاد یک فرمت مذاکره "3 + 3" که شامل ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و نیز می شود گفتگو کرده است. همانطور که وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد، طرف ایرانی نگرش مثبتی نسبت به این ایده ابراز کرد، همین نگرش در آذربایجان و ترکیه نیز مشاهده می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала